KLIPP: Statssekretær Stein Mathisen klipte båndet og åpnet den nye veistrekningen på E6 i Finnmark med ny bru over Vuolmmašjohka.

En flaskehals mindre på E6

- En viktig del av E6 som binder sammen øst og vest og nord og sør i Finnmark.

– Vuolmmašjohka bru er en viktig del av E6 som binder sammen øst og vest og nord og sør i Finnmark. Dette prosjektet er et godt eksempel på regjeringens ønske om å ta bedre vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må. Her gjøres det litt av alt. Den delen av veien som fungerer beholdes, deler av strekningen utbedres, og det er bygd en helt ny Vuolmmašjohka bru, som bidrar både til bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet, sier statssekretær Stein Mathisen, som åpnet den nye brua mandag formiddag.

Strekningen mellom Olderfjord og Lakselv er viktig for dagpendlere som skal på arbeid og skole. En av fire biler som kjører på strekningen, er lange kjøretøy. Arbeidsplassen for tungbilsjåfører blir både bedre og tryggere når nå de kan kjøre over nye Vuolmmašjohka bru.

Gammel og ny bru

Den gamle brua fra 1952 var en av de dårligste på hele riksveinettet, og lot seg ikke reparere. Plasseringen i bunnen av en bakke, hvor det også er en skarp sving, kunne skape farlige situasjoner og føre til at tungbiler ble stående fast.

Nye Vuolmmašjohka bru:

  • Byggherre: Statens vegvesen
  • Brukonstruktør: Rambøll
  • Hovedentreprenør: HAK Entreprenør AS
  • Byggekostnad: Ca. 144 millioner kroner, inkludert 2,2 km vei
  • Byggetid: 20 måneder
  • Lengde: 86 meter, tre bruspenn
  • Bredde bru: 9,5 m (effektiv bredde 8,5 m)
  • Bredde vei: 8,5 m (kjørebane 3,25 m, asfaltert kant 1 m)
  • Asfaltdekker: 22 300 m²
  • Betong: Ca. 1000 m³
  • Armering: 180 tonn
  • Masseflytting av jord: Ca. 160 000 m³

Den nye brua over Vuolmmašjohka er 86 meter lang og har tre bruspenn. I tillegg er det bygd ny vei og oppgradert en samlet strekning på 2,2 kilometer i tilknytning til brua. Denne holder stamveistandard og har en bredde på 8,5 meter. Krysset til en kommunal vei er flyttet og to avkjøringer er ombygd.

Stort oppdrag

Brua er prosjektert av Rambøll, mens HAK Entreprenør AS har oppdraget med å bygge brua og den nye veistrekningen. Alta-firmaet fikk jobben i konkurranse med ni andre entreprenører fra hele landet. Byggetida har vært 20 måneder.

De totalte byggekostnadene for prosjektet er 144 millioner kroner.

HMS har vært vektlagt under byggingen, og prosjektet er gjennomført uten personskader. Etter åpningen fortsetter arbeidet med å fjerne den gamle brua og rydde opp langs veitraseen som ikke lenger er i bruk. Målet er at den gamle veilinjen ikke skal være synlig etter noen år, og revegetering vil bli utført med vegetasjonsmatter fra veiens sideterreng.

Det er mange kulturminner i området. Dette har prosjektet tatt hensyn til. Statens vegvesen har samarbeidet med UiT Norges arktiske universitetsmuseum både før oppstart og undervis i byggingen.

Viktige bruer 

Fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen er glad for at en flaskehals på E6 er borte.

– Utbedring og utskifting av kritisk viktige bruer er en av de viktigste satsingene for Statens vegvesen i årene framover. Mange av bruene på riksveinettet har begynt å bli gamle, samtidig som tøffere klima fører til større belastninger. I Nord-Norge veier også hensynet til sikkerhet og beredskap ekstra tungt, sier Løkken. 

Den neste nye brua på E6 i nord er nye Storslett bru i Nord-Troms. Her er arbeidet godt i gang, og brua planlegges ferdig i 2026. Også her er teknisk tilstand, veibredde, vektbegrensninger og trafikksikkerhet en utfordring på dagens bru, som ble bygd i samme periode som gamle Vuolmmašjohka bru.

Powered by Labrador CMS