KLIMA: Kun de mest kostnadseffektive og klimavennlige prosjektene skal få støtte. (Arkivfoto)
Foto: Volvo Trucks.
Endrer støtten for tunge kjøretøy
ENOVA: Enova endrer støtten til tunge el- og hydrogenkjøretøy og "konkurranseutsetter" støtten. Kun de mest kostnadseffektive og klimavennlige prosjektene skal støttes.
Denne
uka lanserer Enova et nytt støtteprogram for tunge nullutslippskjøretøy som går
på enten elektrisitet eller hydrogen. Programmet skal bidra til å omstille
transportsektoren for raskere kutt i norske klimagassutslipp.
Støtteprogrammet «Tunge
nullutslippskjøretøy» erstatter det tidligere Enova-programmet «Tunge
kjøretøy», som kun støttet elektriske kjøretøy. Det nye støttetilbudet vil også
omfatte hydrogendrevne kjøretøy som har potensial til å redusere utslippene fra
lange og tunge transporter.
Det
nye programmet vil legge opp til konkurranse om midlene, slik at kun de mest
kostnadseffektive og klimavennlige prosjektene vil få innvilget støtte. Det gis
støtte til nullutslippskjøretøy over 4,25 tonn.
Lastebiler
og turbusser er i denne kategorien.
Flere positive effekter
–
Hvis vi skal nå klimamålene, så er det viktig at transportsektoren kutter i
utslippene ved å velge klimavennlige alternativer, sier Astrid Lilliestråle,
direktør for teknologi- og markedsutvikling i Enova.
–
Med enda lengre rekkevidde kan de nye kjøretøyene brukes til flere typer
transportoppdrag enn tidligere varianter. De klimavennlige kjøretøyene er
stillere og har mindre vibrasjon enn de fossildrevne alternativene, og er
derfor svært populære blant sjåfører. Det er rett og slett mange positive
effekter av at flere sjåfører får anledning til å kjøre utslippsfritt, sier
Lilliestråle.
I
det nye støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» vil maksimal støtte være
60 prosent av merkostnaden ved å velge et nullutslippskjøretøy framfor et
tilsvarende dieseldrevet kjøretøy.
Det
er konkurranse om støtten, hvor de som kan kutte mest utslipp for minst støtte
vil ha et fortrinn. På denne måten skal man kutte mest mulig CO2 på en
kostnadseffektiv måte i den tunge kjøretøy-parken i Norge.
Setter fart på
utviklingen
–
For at vi skal nå klimamålene våre må alle sektorer kutte utslipp.
Tungtransporten står for store klimagassutslipp. Vi lykkes ikke med
omstillingen til lavutslippssamfunnet uten at vi finner en løsning for å frakte
gods og personer mer klimavennlig, sier klima- og miljøvernminister Andreas
Bjelland Eriksen (Ap).
–
Enovas nye støttetilbud vil ha en betydelig klimaeffekt når
nullutslippskjøretøy erstatter tunge fossile kjøretøy, og samtidig bidra til
modning av markedet for slike kjøretøy. Målet er at nullutslippsløsninger blir
den foretrukne løsningen i bransjen, sier han.
Følger utviklingen i
markedene
Statsforetaket
Enova skal sette fart på den grønne omstillingen i Norge. Det gjøres ved å
støtte teknologiutvikling, og hele tida være en pådriver for å flytte
ambisjoner og markeder i mer klimavennlig retning.
–
Enovas virkemidler vil være nødvendige inntil nullutslippskjøretøy klarer å
konkurrere mot fossildrevne alternativer uten behov for støtte, for eksempel
som følge av teknologisk utvikling eller innføring av skatter og avgifter,
opplyser Lilliestråle.
– Vi følger
utviklingen i markedene nøye, og vil justere tilbudene våre i takt med
endringene i markedene vi opererer i.