TØFF: Du behøver ikke være så redd for at siste parkeringsplassen er tatt når du er på fjellet med en Land Rover Defender. Du kan stort sett kjøre dit du vil.Foto: Espen Braata
Enorm oppgradering - fra offroader til luksus-SUV
PRØVEKJØRT: For mange som har kjørt Land Rover Defender har image vært viktigere enn komfort og kjøreopplevelse. Med ny modell går de tre tingene sammen som aldri før.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Forløperen til Land Rover Defender var tre generasjoner engelsk offroadbil som første gangen så dagens lys i 1948. Frem til serie 3 gikk ut av produksjon og bilen ble hetende Defender i 1983, ble det produsert over 1,1 millioner eksemplarer av den særegne bilen.
I Norge har Defender i stor grad vært en entusiastbil. For det kan ikke stikkes under en stol at verken kjøreegenskaper eller komfort har innbydd til langturer for de som setter komfort i høysetet.
Det er ute i terrenget Defenders lekegrind har vært. Der har den til gjengjeld vært av de aller tøffeste gutta i klassen. Bilene har til alle tider vært bygget på ei solid ramme med karosseri av aluminium. Sveisapparatet har i stor grad blitt stående i en krok til fordel for popnagle-tanga. Og det er sånn veldig mange Defender-eiere har villet ha det.
Annonse
Royal
Det er ikke bare gutter som kjører Defender. Hvis du mot formodning skulle ha møtt på dronning Elisabeth av England i bil er sjansen for at det var i en Land Rover Defender overhengende.
Mange av kilometerne dronningen har kjørt opp igjennom årene har vært rattet i en Defender. Også hennes avdøde ektemann prins Philip kjørte mye i tilsvarende bil. Selv om de også har hatt andre og mer luksuriøse biler fra Range Rover og Land Rover å velge mellom.
Dronning Elisabeth har sågar skrudd på biler. Under annen verdenskrig nektet den daværende prinsessen å forlate De britiske øyer. Hun ville være en del av Forsvaret, og der ble hun etter hvert mekaniker. Om hun har tatt service på sine egne biler i ettertiden er kanskje mer tvilsomt. Og en siste kuriositet - er du dronning trenger du selvfølgelig ikke førerkort...
Ny verden
Tiden med beskjeden komfort i Land Rover Defender er historie. Nå er det slutt på at en må ha på både ekstra ullgenser og nyrebelte når man skal ut på langtur med Defender. Det er to år siden den nye Land Rover Defender ble lansert. Det eneste som den har til felles med forgjengerne er navnet.
For Defender har blitt en moderne bil med all den teknologi, komfort og gadgets du forventer å finne på en ny bil i 2021. For de mest ihuga Defender-fans har det kanskje blitt i overkant mye teknologi. Det kan godt hende noen av de heller ville hatt noen analoge instrumenter i stedet for store, kule berøringsskjermer.
Beholdt DNA
Selv om alt egentlig er helt nytt har Defender beholdt mesteparten av DNA-et som har gjort bilen til en legende. De har beholdt de gamle modellbetegnelsene. 110 som ble lansert først har 110 tommer akselavstand. Fortsatt er det også en kort versjon å få.
Defender har blitt større på alle måter med 20 centimeter mer i bredde og 40 centimeter lengre chassis på toppmodellen 110. Under skallet har stive akslinger og stigeramme blitt erstattet med uavhengig hjuloppheng og selvbærende aluminiumsunderstell.
Hadde du sagt til en gammel trofast Defender-sjåfør at den neste bilen din i tillegg skulle få luftfjæring ville antagelig nakkehårene reist seg. Riktignok er det spiralfjærer som er standard, men luft gir noen ekstra muligheter. Både på komfort og fremkommelighet.
Terrengprogrammet er selvfølgelig helelektronisk og heter Terrain Respons 2. Det er samme systemet som også brukes på Range Rover. Det er egne program for alle underlag. Har du luftfjærer på bilen, får du i tillegg et eget program for kjøring i steinur og et for vading. Selvfølgelig er det en autofunksjon som ordner opp det aller meste.
Kjøremaskin
Defender kommer i flere forskjellige motoralternativer. Den minste dieselmotoren er en 3-liter med 200 hestekrefter. Det er også lansert hybridversjon med en systemeffekt på 400 hestekrefter. Og skulle du ha det skikkelig travelt, finnes en 5-liters V8-er med 525 hestekrefter.
Land Rover Defender 110 3,0D
Motor: 3 l rekke, 6-syl (Common Rail)
Effekt: 299 hk v/ 4000 o/min
Dreiemoment: 650 Nm v/1500-2500 o/min
Girkasse: 8-trinns automat
0-100 km/t: 7 sekunder
Toppfart: 191 km/t
Egenvekt: 2375 kg
L/B/H i cm: 502/197/197 cm.
Akselavstand: 279 cm.
Bakkeklaring: 21,8-29,1cm.
Tillatt hengervekt: 3500 kg.
Målt forbruk, landevei: 0,92 l/mil
CO2-utslipp: 207 g/km.
Tankvolum: 89 l.
Rimeligste modell : 788.900 kr (varebil)
Prøvekjørt modell: 1.245.000 kr (varebil)
PLUSS:
Image-bygger
Utrolig ytelser
MINUS:
Kostbar
Trang - tross størrelse
Førsteinntrykk:5
Defender er en klassiker av en bil. Tiden var åpenbart inne for en oppgradering, men bilen som kom i fjor ble nesten en liten revolusjon. Tøft design som skiller seg ut.
Kjøring:6
Om det er store forskjell utvendig på ny og gammel Defender, så er forskjellen i kjøreopplevelse enda større. Defender har rett og slett blitt en drøm å kjøre. Råsterk og ligger fantastisk på veien.
Drivlinje:6
Rekkesekser med 300 dieselhester og 8-trinns girkasse er rett og slett en perfect match. Krefter i massevis og silkemyke girskift. Føler du tusler på tomgang i 100 km/t.
Infotainment:5
Stor berøringsskjerm hvor det meste av telefon, lys og kart styres fra. Er enkel og intuitiv i bruk.
Førerhus/bagasjerom:4
Selv om Defender er en stor bil på alle måter er det forholdsvis trange dører foran. Det gjør innsteget litt trangt. Den norske ombyggingen til varebil er godt skrudd sammen og det er god plass.
Kontoret:3
Du kjøper neppe Defender for å sitte så mye i bilen å jobbe. Noen flere strømuttak hadde ikke gjort noe. Men stor hylle på tvers av hele dashbordet gir masse lagerplass til alt fra nøkler til skiftenøkler.
Snittkarakter:5
Det er moro å kjøre Land Rover Defender. Nå er det kjøreprestasjoner og komfort som ikke står tilbake for noe annet. I tillegg er det en bil som har et betydelig tøffere image enn alt annet.
3-litersmotoren kommer også i en utgave med 300 hestekrefter og et dreiemoment på formidable 650 Nm. For de aller fleste burde det holde. I samspill med den åtte trinns girkassen går motoren nærmest bare og småbrummer litt i 100 km/t. Trår du skikkelig til, kommer det noe som brøler sånn akkurat passe.
Maskuline detaljer
Selv om det har kommet mye moderne tekno i Defender er det fortsatt en del maskuline trekk og detaljer som skiller den fra det meste annet. For eksempel er dørtrekkene skrudd med en håndfull store og blanke umbraco-skruer.
Det er heller ikke mange andre biler som har håndtak for å kunne holde seg fast som går tvers igjennom hele kupeen.
Utvendig har det blitt rundere og glattere former. Med et lite unntak. På hver side av panseret er det et stigtrinn i lakkert aluminium med riller for bedre fotfeste. Det er ingen andre varebiler til over millionen som har.
For å brukes
Andre fiffige detaljer som beviser at Defender er en bil som er laget for å brukes, er slepekrokene. De er fastmonterte og stikker ut i bakfangeren permanent. Og de er så store at en middels stor lastebil kunne hatt dem.
Defender har reservehjulet montert på den svingbare bakluka. Dermed tar hjulet en god del av sikten bakover. Derfor har Land Rover utstyrt det innvendige speilet på Defender med en knapp som gjør at du kan veksle mellom analogt speilbilde bakover og et digitalt kamerabilde som gir en litt annen bildevinkel.