NCAP: For første gang er den gjennomført en NCAP sikkerhetstest for lastebiler, og Volvo Trucks fikk fem stjerner som er maks av det produktene kan få.

Fem stjerner til Volvo Trucks i sikkerhetstest

NCAP FOR LASTEBILER: Volvo Trucks scoret fem stjerner i den uavhengige sikkerhetstesten i regi av Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP.

Organisasjonen har for første gang testet sikkerheten til tunge lastebiler.

ANERKJENNELSE: Testen er selvsagt en stor anerkjennelse for Volvo Trucks.

Volvos mestselgende modeller, Volvo FH og Volvo FM, fikk begge toppkarakter med fem stjerner. Volvo FM fikk også det beste testresultatet av alle lastebilene som var med i testen, melder Volvo Trucks i en pressemelding.

Høyeste karakter

Både Volvo FM og Volvo FH Aero scoret fem stjerner, som er høyeste karakter, i Euro NCAPs første sikkerhetstest for lastebiler. Begge Volvo-modellene fikk også City Safe-pris.

– Dette enestående resultatet gjør meg veldig glad, siden det bekrefter Volvo Trucks’ ledende posisjon innen sikkerhet, sier Roger Alm, adm. direktør i Volvo Trucks.

BEVIS: – Dette er bevis på vår konsekvente innsats i sikkerhetsutviklingen, sier Anna Wrige Berling, direktør for trafikk og produktsikkerhet i Volvo Trucks.

– Sikkerhet er en kjerneverdi for oss og har vært en hjørnestein siden starten av selskapet vårt. Sikkerhetsaspektet leder oss i utviklingen, og med hver nye produktlansering gjør vi lastebilene våre enda tryggere, fortsetter han.

Omfattende kriterier

Fem stjerner fra Euro NCAP betyr at Volvo har levert strålende resultater på kriterier som sjåførstøtte og unngåelse av kollisjoner, og har gitt trafikktrygghet både for sjåføren og trafikanter rundt lastebilen. I tillegg har begge Volvo-modellene oppfylt de såkalte City Safe-kriteriene, takket være god sikt og god ytelse på Volvos aktive sikkerhetssystemer som er utformet for å beskytte myke trafikanter i situasjoner i bytrafikken.

Fakta om Euro NCAP

European New Car Assessment Program (Euro NCAP) har base i Belgia og ble opprettet i 1996. Det ble raskt den europeiske bransjestandarden for å teste sikkerheten til personbiler. Samarbeidet er støttet av en rekke europeiske myndigheter, inkludert EU.

For lastebiltesten fikk hvert sikkerhetssystem poeng, som ble lagt sammen for hvert område. Disse poengsummene ble deretter brukt for å regne ut en karakter fra én til fem stjerner for kjøretøyet som helhet.

– Dette er bevis på vår konsekvente innsats i sikkerhetsutviklingen for å overgå kravene i loven på veien mot vår visjon om null ulykker som involverer våre lastebiler, sier Anna Wrige Berling, direktør for trafikk og produktsikkerhet i Volvo Trucks.

– Euro NCAP-karakterene vil hjelpe kundene i kjøpsprosessen, og samtidig utfordre produsentene av kjøretøy til å kontinuerlig jobbe for å bedre sikkerheten, sier hun videre.

Omfanget til lastebiltesten var som følger.

Trygg kjøring: Passasjerovervåking, sikt (både direkte og indirekte) og kjøretøyassistanse (f.eks. hastighetsassistanse).

Unngåelse av kollisjoner: Frontkollisjoner (bil, fotgjenger og syklist), manøvrering i lav hastighet og kollisjoner ved filskifte.

Etter en ulykke: Redningsinformasjon.

Målet til Euro NCAP er å gradvis utvide omfanget av testen til også å inkludere kollisjonsbeskyttelse på et senere tidspunkt, i tillegg til å teste lastebiler i forskjellige transportsegmenter.

KJERNEVERDI: – Sikkerhet er en kjerneverdi for oss og har vært en hjørnestein siden starten av selskapet vårt. Sikkerhetsaspektet leder oss i utviklingen, og med hver nye produktlansering gjør vi lastebilene våre enda tryggere, sier adm. direktør Roger Alm i Volvo Trucks etter at testresultatene ble publisert.
Powered by Labrador CMS