4 LADEMULIGHETER: Med tre ulike AC- og en DC-lademulighet, bør det være greit å få ladet Fiat E-Ducato.

Fiat E-Ducato på rekkevidde-toppen

Jordas dag: På selveste Jordens Dag den 22. april valgte Fiat å lansere sin første elektriske varebil, Fiat E-Ducato. Med denne bør Fiat kunne gjøre seg bemerket på registreringsstatistikken for el-varebiler.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Selv om vi ikke kan lese det rett ut av registreringsstatistikken her i Norge, er Fiat Ducato en av modellene i den tyngste varebilklassen det registreres flest av både i Norge og Europa, da de dominerer som leverandør til campingbil-produsentene.

Lang rekkevidde

Med to tilgjengelige batteripakker med henholdsvis tre (47 kWt) og fem (79 kWt) batterimoduler, får bilen en oppgitt rekkevidde i by-syklus på 235 km og 370 km. WLTP for blandet kjøring er på henholdsvis 170 km og 280 km. Batteriene har garanti i åtte år for den minste, og ti år for den største «pakken». Med det forventer produsenten en høyere andrehåndsverdi for bilene med elektriske drivlinjer, enn de med forbrenningsmotor. I tillegg til 40% reduksjon i servicekostnadene, vil dette være med på å redusere eierkostnadene på bilen slik at de blir tilsvarende en bil med forbrenningsmotor.

Med AC-lading kan bilene lades i en hastighet mellom 7 kW og 22 kW, og med DC hurtiglading inntil 50 kW. For å sikre at føreren kommer frem har Fiat utviklet en rekke hjelpesystemer. Blant annet en app som kan hjelpe føreren med alt som har med lading å gjøre, og en skilpadde-modus som sørger for maksimal utnyttelse av kraften som er igjen i batteriene. I tillegg til skilpadde-modus, har bilen «Normal», «Eco» og «Power». For å sikre at bilen ikke stopper langs landeveien dersom en batterimodul skulle få en feil har Fiat utviklet et «recovery-mode» som kobler ut den aktuelle batteripakken, og bilen kjører videre med de andre.

Elektromotoren er på 90 kW med 280 Nm dreiemoment, noe som skal gi en 0-50 km/t akselerasjon på 5 sekunder.

Bilen leveres med varerom fra 10-17 m3 og inntil 2 tonns nyttelast. I tillegg blir den å finne i ulike chassisvarianter. Dessverre vil det, i hvert fall inntil videre, ikke være mulig å få hengerfeste på bilen.

Allerede i salg

1. mars åpnet Fiat for bestillinger av bilen. Fiats varebilsjef i Norge, Dag Brekken kan fortelle at det har vært god interesse rundt bilen som vil være klasseledende når det gjelder rekkevidde. Det første eksemplaret er allerede registrert i Norge i forbindelse med at bilen har gått i test hos DHL. Selskapet inngikk i 2016 en avtale med Fiat om å utvikle en fremtidig elektrisk varebil som dekket DHLs behov. De første bilene vil komme til Norge i månedsskiftet mai/juni. Ifølge Brekken er signalene fra de norske kundene at de fleste ønsker den største batteripakken. Signalene fra Italia er også at det vil være god tilgang på biler til Norge.

Nye E-Ducato leveres i to varianter, med 3500 kg og 4250 kg totalvekt. Brekken sier det derfor er gledelig at elektriske varebiler inntil 4,25-tonn, nå kan kjøres uten å følge kjøre- og hviletidsreglementet i en radius av 100 km fra hjemmeadressen til selskapet. Dermed vil førerkortendringen som gjaldt for mervekten av batteriene, og som ble gjort gjeldede fra 1. april 2019, bli enda mer praktisk.

Powered by Labrador CMS