HELFINSK: Det er en helfinsk når Juhani Tala kommer kjørende. Halvt finsk mann, finsk lastebil og finsk skogsmaskin.

Finsk mann, bil og maskin

SØR-AURDAL (AT.no): Juhani Tala (57) er halvt finsk og skogentreprenør. Selvsagt har han finske skogsmaskiner, og nylig ble han endelig eier av en lastebil fra moderlandet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Tala begynte å jobbe i skogen som 16-åring. Først som ansatt, så drev han sammen med broren i mange år før de splittet opp i hvert sitt selskap i 1999. På det meste hadde de fem skogsmaskiner sammen. Nå har Juhani Tala en hugger og en lastbærer. De kjøres av Juhani selv og sønnen Lasse (32).

Helt siden år 2000 har han hatt sin egen flyttebil for skogsmaskinene. De tidligere bilene har han kjøpt brukt, men drømmen om en ny Sisu har levd i mange år. Senhøsten 2019 bestemte han seg for å innfri den drømmen. Samtidig bestilte han også en helt ny brønnhenger.

Kjekt

- Jeg kjører ikke så veldig mange kilometerne i året. Det er flytting av egne maskiner i tillegg til kjøring for kollegaer. Men det er praktisk og kjekt å være helt uavhengig av andre når du skal flytte deg fra en drift til en annen, sier Juhani Tala.

FAR & SØNN: Både Juhani (57) og Lasse (32) Tala begynte å jobbe i skogen som 16 åringer. Lasse har jobbet hele livet sammen med faren.

Trekkvogna til Juhani Tala er den eneste av sitt slag i Norge. Det er en Sisu Hauler med den største motoren på 625 hestekrefter. Den treaskslede bilen har tandemløftet, noe Sisu var alene om i flere tiår.

- Det er en helt fantastisk fremkommelighet på denne bilen. Løfter du tandemakslingen og begge de fremre akslingene på hengeren får du et vanvittig marktrykk. Det er jo når du kjører tom det er mest utfordringer å komme frem, sier Juhani Tala.

Ny henger

Til den nye bilen bestilte han også helt ny treakslet brønnhenger fra svenske VM Trailer. Med den blir vogntoget 20 meter langt, og når hengeren trekkes ut blir totallengden 23 meter.

LANGT: Selv med brønnhengeren helt trukket inn er den 20 meter lang.

Det er tvangsstyring på den siste akslingen mens den første akslingen er friksjonsstyrt. Med dette settet har Juhani Tala dispensasjon til en vekt på 61 tonn. 30 på hengeren og 31 på bilen på tross av at den har en teknisk totalvekt på 36 tonn.

Også den nye Sisu-en til JT-Skog fikk sin dose med Covid-forsinkelser. Et halvt år ekstra tok det fordi fabrikken i Finland ventet på deler blant andre fra Daimler som leverer motor og hytte til Sisu. Dermed tok det ett år fra bilen ble bestilt til den ble levert.

Trives i skogen

Mange av veiene Juhani Tala kjører på, er både smale og svingete. Det er ikke alle møtende privatbilister som tar innover seg at vogntoget de møter både er langt og bredt.

- Jeg synes det er bedre å kjøre på en god skogsbilvei enn på en dårlig fylkesvei. Det er lettere å ha kontroll da, sier Juhani Tala. For mange fylkesveier blir smale når lasset nærmer seg 3,5 meter i bredde.

KJAPT: Det er en stor fordel å kunne flytte maskinen selv akkurat når det passer.

Ofte er det ikke så lange strekningene Juhani Tala flytter maskinene. Den store fordelen med å være selvhjulpet med transporten av maskinene er at han og sønnen Lasse kan gjøre seg ferdig i ett område før de fortsetter på et annet hogstfelt senere på dagen.

Inkludert kjøringen han gjør for andre kunder går ikke flyttebilen mer enn mellom 15- og 25.000 kilometer i året. - Jeg kommer nok til å ha denne bilen til jeg blir pensjonist, sier Juhani Tala og flirer.

Nye maskiner

Sammen høst som den nye trekkvogna kom, fikk far og sønn Tala også nye skogsmaskiner. De er også finskproduserte, og Juhani Tala har kjørt Ponsse siden 2003.

Både huggeren og lastbæreren de kjører nå ble levert rett etter ferien for snart to år siden. Huggeren er en Ponsse Ergo mens lastbæreren er en Ponsse Elephant King.

I hverdagen er det Juhani som kjører hoggeren mens sønnen Lasse kjører lastbæreren. Når senior skal ut å kjøre lastebil blir det Lasse som kjører den av maskinene det er mest om å gjøre å få i drift. Ved siden av de to skogsmaskinene har Juhani Tala også en Hyundai 210-graver på drøyt 20 tonn som også brukes i skogen.

Lokalt for begge

Det er en av de to Tala-ene som må kjøre et lite stykke når de jobber. Sønnen Lasse bor i Begnadalen hvor JT Skog har tre store, faste kunder. Juhani bor på Bjoneroa trekvarters kjøring unna. Hvis de ikke hugger i Begnadalen, så er det i hans nabolag de jobber.

- Det er veldig greit å jobbe rett utenfor døra hjemme så mye. Akkurat nå hører jeg Webasto-en på maskinen når går ut døra hjemme, sier Lasse Tala. Han begynte også å jobbe i skogen som 16-åring og har hele yrkeslivet jobbet sammen med faren.

DRØMT: Juhani Tala har i mange år drømt om Sisu trekkvogn. Nå har han hatt det i halvannet år og er storfornøyd.

Som om det ikke er nok med to finske skogsmaskiner og en finsk lastebil, så er naturligvis også traktoren Juhani Tala har hjemme på Bjoneroa en Valtra!

Powered by Labrador CMS