DRIVSTOFF: Økte drivstoffpriser og null hjelp fra regjeringen, er trolig en av årsakene til at flere bedrifter går over ende. Illustrasjonsfoto.

Flere konkurser innen transport – færre innen anlegg

Det var 33,8% flere konkurser i Norge i juli i år sammenlignet med juli 2021. Transport har opplevd stor økning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Innen feltet transport og lagring er det økningen på 42,9% i juli sammenlignet med juli 2021.

– De høye strøm- og drivstoffprisene, som ikke kompenseres for næringslivet som hos landbruk og husholdninger, driver sannsynligvis konkursene opp. Spesielt gjelder dette for industrien og transportbransjen, sier analytiker Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet.

Innen det nevnte feltet Industri var tallene enda verre, hele 87,5% flere konkurser enn juli i fjor.

Bygg og anlegg ned

Bygg/Anlegg opplever færre konkurser i juli i år enn i fjor. Nedgangen er på 20%, melder data og analyseselskapet Dun & Bradstreet.

I tallene finner vi for øvrig tall som er langt verre enn for transport, og aller verst har det gått for bransjene Detaljhandel og Hotell/Restaurant som opplever voldsom økning i konkursene med henholdsvis 100% og 92,9% økning.

Antallet konkurser har økt i alle måneder i år bortsett fra april. Juli har den største økningen hittil i år. Samlet ligger konkursene 7,9% over fjoråret etter de syv første månedene, mens antallet tvangsavviklinger har gått ned med 17,8%. Konkurser rammer både bedriftseiere og ansatte hardt. Til nå har 8700 ansatte mistet jobben som følge av konkurser og tvangsavviklinger. Det er 21% høyere enn i fjorårets syv første måneder.

Utgiftene øker

– Økte kostnader til lønn, varekjøp og skyhøye strømutgifter, gjør at belastningene for bedriftene begynner å bli svært høye. Mens de økte konkurstallene innen Detaljhandel og Hotell/Restaurant nok i stor grad skyldes ettervirkninger fra pandemien. Mange butikker og restauranter overlevde pandemien på koronastøtte og utsatte skatter og avgifter i fjor, mens de sliter nå som det er tid for tilbakebetaling, sier analytiker Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet.

Powered by Labrador CMS