Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Vogntoget har 12 aksler, og rekkes av en Scania R770 8x4-lastebil. Vogntoget har sidetipp-påbygg fra OP Höglunds, og frakter flis fra en togterminal og 20 km til et kraftverk i Södertälje i Sverige.
Vi tar det hele fra begynnelsen:
I 2013 begynte Söderenergi som er et energiselskap i Stockholm-regionen og transportselskapet Foria et prosjekt som skulle optimalisere transporteffektiviteten og redusere CO₂-utslipp per tonn last.
Annonse
Scania ble invitert med i samarbeidet, og sammen satte de sammen et optimalt vogntog, etter datidens regler. Skogforsk i Sverige ble også med i prosjektet, for å dokumentere resultatene som ble oppnådd.
- For å være i front på bærekraft, var og er det viktig konstant å utvikle mer effektiv og miljøvennlig transport, sier Olle Ankarling, logistikkleder i Söderenergi.
Fra 60 til 74 tonn og videre til 98 tonn
Svenske myndigheter var imidlertid ikke klare for å gi dispensasjon fra regelverket, som den gangen tillot vogntog på maksimalt 60 tonn. I 2014 kom prosjektet et halvt skritt videre, da det ble tillatt med vogntog på 25,25 meter i Sverige. Med ni aksler ble det gitt tillatelse til å kjøre med 74 tonn totalvekt på modulvogntog.
Utvidelsen ga 30% bedre kapasitet på vogntoget, og 10% drivstoffreduksjon per tonn.
Siden Scania R730-en i prosjektet ble drevet med biodrivstoffet FAME (fettsyre-metyl-ester), og senere HVO, ble CO₂-reduksjonen på over 10%.
I februar 2020, etter seks år med transport uten ulykker eller negative hendelser, var tiden moden for vogntoget i videoen over. Det er 34 meter langt og har en totalvekt på 98 tonn. Denne vogntogkombinasjonen har lastebil, link, dolly og semitrailer. Den kjører samme ruten, med rundkjøringer, som 25,25-meteren gjorde.
- Latterlig bra lastebil
Våren 2021 ble R730-en byttet ut med en R770-lastebil fra Scania. Motorkraften gikk opp og forbruket gitt ned.
- Den nye lastebilen er latterlig myk å kjøre. Jeg blir ikke lett imponert, men denne gangen fortjener ingeniørene hos Scania en klapp på skuldra. 770-en er veldig sterk, mer stabil, har bedre grep og kjøreegenskapene er fantastiske, sier eieren av Scania-en, Owe Lindkvist, i en nyhetsmelding fra Scania.
Målinger
Selv om dette er en singelrute-studie i Sverige, vil resultatene bli delt med forskere internasjonalt, slik at tester utført andre steder kan sammenlignes med denne.
I tillegg til størrelse og forbruk, er det mange andre faktorer som måles av svenske Skogforsk. Organisasjonen bruker blant annet Fleet Manager til å måle kjøretøyets ytelser i forskjellig trafikk, og ser også på flisfuktighet og -størrelse.
- 98-tonneren har hatt gode resultater i trafikk, noe som er kritisk viktig for at dette skal være noe å satse videre på, sier forsker Henrik von Hofsten hos Skogforsk.
- 770-en viser seg bedre på denne transporten enn 730-en gjorde, både på ytelser og på drivstofforbruk.
Veien videre
Prosjektets samarbeidspartnere er fornøyde med de store fremgangene, men prosjektet er ikke i mål:
- Å gå fra 60 til 98 tonn ga en økt kapasitet på 70% på vogntoget, og det skjedde fossilfritt. Neste steg, er å bli utslippsfri - med elektriske lastebiler. Forhandlinger med myndighetene har startet rundt dette, sier Ankarling hos Söderenergi.