Disse personene har som jobb å sjekke at Statens vegvesen og Nye Veier gjør som de skal, og de skal bidra til at ingen omkommer på norske veier i 2050.

Følger nøye med på Vegvesenet og Nye Veier

Men fylkesveiene er ikke et ansvarsområde for «vaktbikkja» Vegtilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Vegtilsynet ble etablert på Voss i 2012 for å føre tilsyn med Statens vegvesen. Fra 2016 begynte Vegtilsynet også å føre tilsyn med Nye Veier AS. Vegtilsynet ble skilt ut som en egen virksomhet i 2017, og har i dag 14 ansatte. Nå har «vaktbikkja» rundet ti år.

Følger med på Vegvesenet og Nye Veier - men ikke fylkesveier

- Vegtilsynet har et viktig samfunnsoppdrag. Det er gitt oss gjennom mandat og instruks, og handler om at veiene skal være trygge, til det beste for trafikantene. Nullvisjonen om ingen drepte eller hardt skadde i veitrafikken var sentral i opprettelsen av Vegtilsynet, og vil fortsatt være sentral i vårt arbeid videre, sier Magnus Steigedal, direktør i Vegtilsynet.

Hovedoppgaven er å føre tilsyn med Statens vegvesen og Nye Veier AS, men Vegtilsynet skal også være en pådriver for trafikksikkerhet uavhengig av veieier. I tillegg følger Vegtilsynet opp sikkerhetstilrådinger som Statens havarikommisjon gir etter en gransking.

Vegtilsynet fører per i dag ikke tilsyn med fylkesveier, men er en pådriver for erfaringsdeling og dialog om økt sikkerhet.

Det skal være null omkomne i veitrafikken i 2050

I Nasjonal transportplan for 2022-2033 er det fastsatt et etappemål for utviklingen i antall drepte og hardt skadde. Ambisjonen er at det maksimalt skal være 350 drepte og hardt skadde i trafikken i 2030. Det er en langsiktig ambisjon at ingen skal omkomme i veitrafikken i 2050.

- Ambisjonsnivået er høyt og krever et fortsatt løft i trafikksikkerhetsarbeidet. Historisk har vi sett en reduksjon i antall alvorlige ulykker, men dessverre har vi sett en økning i antall trafikkulykker i år. Vi vil gjennom tilsyn, og andre roller vi har, bidra på de måter vi kan for økt trafikksikkerhet, sier Steigedal.

Powered by Labrador CMS