Foto: Rockwool
– For kortere og faste ruter er det en veldig god løsning
– Det gir derfor god mening å erstatte en av lastebilene som kjører fossilt, med en elektrisk variant, sier Michael Rasmussen, logistikkdirektør i Rockwool Nordics.
Døgnet rundt,
365 dager i året, transporteres det store mengder med Rockwool-isolasjon fra steinullfabrikken
i Moss til lageret sju kilometer unna. I løpet av et år tilsvarer dette ca. 65.000 km og 100 tonn CO₂.
Rockwool får i løpet av uke 22 på plass en el-lastebil som skal stoppe dette årlige utslippet; en Volvo FM 6x2 Electric med en
batterikapasitet på 540 kWh.
– Vi har lenge
jobbet med grønn transport, men vi er fremdeles på et sted hvor vi enda ikke
vet hva som blir den fremtidige transportløsningen. Derfor er det viktig for
oss å samarbeide direkte med lastebilprodusenter som er i front på feltet, for å
finne den mest optimale løsningen per i dag. Etter dialog med Volvo er vi nå
klare for å teste ut en elektriske lastebil på strekningen mellom fabrikken i
Moss og lageret på Vanem, sier Michael Rasmussen, logistikkdirektør i Rockwool Nordics.
– Optimal kjørerute
for el-lastebil
Selv om elektrisk
transport er en utbredt teknologi innen blant annet rutebusser og renovasjon,
krever ofte byggebransjen store avstander og uforutsigbare ruter. Rasmussen mener
el-teknologien har et stykke igjen av utviklingen, men at den nye el-lastebilen
er en optimal løsning for skytteltrafikken imellom fabrikken og lageret i Moss.
– El-teknologien er enda ikke klar for å
imøtekomme byggebransjens behov på alle områder, men for kortere og faste
ruter er det en veldig god løsning. Det gir derfor god mening å erstatte en av
lastebilene som kjører fossilt, med en elektrisk variant. Planen er også å
skifte ut det siste kjøretøyet med en el-lastebil, sånn at denne transportetappen
erstattes med 100 % fornybar strøm, sier Rasmussen.
I tillegg til å
satse på elektrisk transport, har Rockwool det siste året kjørt på biogass
mellom fabrikken i Moss og Oslo sentrum.
– Biogass er en veldig god løsning for
tungtransport på lengre strekninger. Vi har ikke opplevd noen begrensninger
eller utfordringer i løpet av det siste året, og per i dag er dette et meget
godt alternativ som bidrar til betraktelig CO₂-reduksjon og utnyttelse av
lokale avfallsressurser, forteller Rasmussen.
Tar hensyn til lokalbefolkningen
Det er ikke
bare reduserte klimagassutslipp som motiverer Rockwool til å investere i
elektrisk transport. Den nye el-lastebilen vil også bidra til mindre støy og
lokalt utslipp i Moss.
– Ettersom både produksjon og lager er plassert
i nærområdet til Moss, har vi et stort ønske om å ta så mye hensyn til
lokalbefolkningen som mulig. Lastebilen kjører gjennom Moss sentrum døgnet
rundt, hele året, og da det viktig å optimalisere der vi kan for å minimere vår
påvirkning på nærmiljøet og naboene i området. Den nye elektriske lastebilen
vil sørge for betraktelig mindre støy og vibrasjon, samt mindre forurensning av
den lokale luftkvaliteten i byen, sier Rasmussen.
Satsingen på elektrisk transport går «hånd i hånd» med den omfattende elektrifiseringen
av steinullfabrikken i Moss tilbake i 2021.