NYHET: Nå er den oppgraderte versjonen av Ford Transit Connect avduket og snart klar for markedene.
Ford avduket ny Transit Connect
Ford Pro har avduket ny generasjon av en av sine mest solgte varebiler i Norge, Transit Connect. Nå er hele Transit-familien totalfornyet og elektrifisert.
– Nye Transit Connect har blitt mye bedre på mange av de
punktene vi vet våre varebilkunder setter pris på. Den har fått et større
lasterom, et hi-tech-førermiljø og det siste av avanserte
førerassistanseteknologier. Den kompakte varebilen blir også tilgjengelig med
firehjulstrekk, sier salgssjef Espen Markussen for nyttekjøretøy i Ford Motor
Norge.
Nye Transit Connect kommer i både lang og kort utgave, og
kan leveres med utstyrsnivåene Trend eller Limited. På sistnevnte er blant
annet 17 tommers aluminiumsfelger.
– Sammen med nye Transit Courier og den kommende elektriske
E-Transit Courier betyr dette at vi har vårt beste utvalg av kompakte varebiler
noensinne. Legger vi til nye Transit Custom, Transit 2T, som begge er
tilgjengelig i elektriske varianter, i tillegg til nye Ranger så er det få
andre som kan vise til en tilsvarende bredde i sitt sortiment. Med god støtte
fra Ford Pro support og software for å bedre produktiviteten til våre
nyttekjøretøykunder, er dette en uslåelig pakke, sier Markussen.
Annonse
Bedre kapasitet
Tredje generasjon Transit Connect har bedre kapasitet med lastevolum
på 3,7 m3 eller 3,1 m3. Maksimal nyttelast er 820 kg*, og maks hengervekt er 1500
kg**.
Bilen kommer med 2.0-liters EcoBlue turbodieselmotor (122 hk
eller 102 hk). Det nye firehjulstrekksystemet kommer i kombinasjon med 122 hk-motoren
og en 6-trinns manuell girkasse. En 7-trinns automatgirkasse kan også leveres
med den samme motoren med forhjulstrekk. 102 hk-varianten kommer med 6-trinns
manuell girkasse og forhjulstrekk. Ford Pro skriver at forventet drivstofforbruk
er ned mot 0,48 l/mil.
Ladbar hybrid
For første gang kan Transit Connect fås som ladbar hybrid
med et mål om en helelektrisk rekkevidde på opptil hele 110 km. Den kan også
hurtiglades (DC-lading) med en hastighet på inntil 50kW.
Transit Connect ladbar hybrid har en 1.5-liters
EcoBoost-motor som sammen med et batteri og en elektrisk motor leverer 150 HK
og et dreiemoment på 350 Nm. Maksimal nyttelast er 770 kg*, mens tillatt
tilhengervekt vil være 1400 kg**. Den vil kunne lades på en 50 kW
DC-hurtiglader, eller med ombordladeren på 11 kW AC.
Heldigitalt og moderne førermiljø
Nye Transit Connect kommer også med mye teknologi, blant
annet et heldigitalt 10-tommers instrumentpanel som standard. Ved førerplassen
er det en sentralt plasserte 10-tommers berøringsskjermen som også kan fås med
«Tilkoblet navigasjon». Trådløs Android Auto og Apple CarPlay er også
tilgjengelig, og i Limited-modellen får man med trådløs lading av
mobiltelefonen som standard. Det er enkelt å lade større enheter som bærebare
PC-er fordi USB-utgangene i kupeen gir opptil 45 watt.
I kombinasjon med varme i rattet kan kundene velge
alternative forseter godkjent av den tyske organisasjonen for rygghelse (Aktion
Gesunder Rücken (AGR)). Med disse får du fireveis elektrisk regulerbare
korsryggstøtte og justerbar forlenget benstøtte for god komfort.
Ryggehjelp
Som standard er flere førerassistansesystemer som
antikollisjonssystem med automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling
unnamanøvreringsassistent og veikryssassistent for å forhindre eller redusere
konsekvensene av kollisjoner med andre trafikanter.
Et ryggekamera og et blindsoneinformasjonssystem med varsel
for kryssende trafikk er standard på Limited. Det er også den innovative
teknologien, «Varsel ved utgang», som skal forhindre at fører eller passasjer
åpner døren og treffer forbipasserende trafikanter.
Nye Transit Connect er også tilgjengelig med andre
teknologier. Med Pro Trailer Backup-assistenten blir rygging med tilhenger
langt enklere fordi du kan overvåke ryggingen fra skjermen inni bilen og
manøvrere ved hjelp av et eget roteringshjul.
Produksjonsstart er satt til våren 2024
* Maksimal nyttelast varierer og er basert på tilbehør og
kjøretøyets konfigurasjon
** Maksimal tilhengervekt varierer avhengig av last,
kjøretøyets konfigurasjon, tilbehør og antall passasjerer.