Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Ford og pickup
Pickupmarkedet i Europa har hatt en kraftig vekst de siste årene. Samtidig er det blitt vesentlig færre aktører i markedet. Ford har vokst med markedet og økt fra 12% til ca. 40% markedsandel i Europa.
I Norge har Ford de siste årene kjempet om førsteplassen og etablert seg i toppen av pickup-segmentet. Raptor har vært et viktig produkt i suksessen og stått for 26% av Ranger-registreringene de siste to årene. I 2022 regner Ford Motor Norge med å registrere ca. 300 Raptor. En annen nyhet er at bilene nå kommer ferdig som 2-setere direkte fra fabrikken, noe som er med på å redusere kostnader ved ombygging i Norge.
Allerede til sommeren settes produksjonen av nye Ford Ranger Raptor i gang ved fabrikken i Thailand, og de første bilene vil ankomme Europa i 4. kvartal. Bilen er bygget for å ha ekstreme ytelser, og den vil ha en rekke nyheter vi ikke har sett her i Europa tidligere. Dagens Raptor skiller seg allerede vesentlig fra andre Ranger-varianter, den nye Ranger-serien vil altså skille seg ut på enda flere områder.
Den har et forsterket understell, eget fjærings og hjuloppheng, eget inn- og utvendig design, eget lydbilde og nå også en egen motor. Da bilen i første omgang kommer kun med bensinmotor, er nok dette mest en entusiastbil, men dieselversjonen vil være på plass i 2023.
– Vi har fokusert på å lage en ekte «Performance-pickup». Den er langt raskere, ser helt rå ut, er utstyrt med mye ny avansert teknologi og er den tøffeste Rangeren vi noensinne har utviklet, sier Dave Burn med stillingstittelen Ford Performance chief programme engineer for nye Raptor.
Annonse
3-liter V6
Den største nyheten er den helt nye twin-turbo 3-liters V6 EcoBoost bensinmotoren. Motoren som er tunet av Ford Performance, leverer 288 hk og har maksimalt dreiemoment på 491 Nm. Motoren er dermed 75 hk kraftigere enn dagens 2-liters bi-turbo dieselmotor som vil bli tilgjengelig for det norske markedet fra 2023.
Den nye 3-liters twin-turbo V6 EcoBoost-motoren har en kompakt sylinderblokk som er produsert i grafittjern, noe som gjør blokken inntil 75% sterkere enn en i støpejern.
Et nytt anti-lag-system sørger for at turboladerne i motoren roterer opptil 3 sekunder etter at sjåføren har fjernet foten fra gassen. Dermed kan motoren levere umiddelbar respons ved gasspådrag, slik at man får raskere akselerasjon ut av kurver og ved girskifte når man igjen tråkker på gasspedalen. For ytterligere å optimalisere ytelsen, er motoren programmert med en egen turboladingsprofil for hvert av de 10 girene i den avanserte automatgirkassen.
Justerbar lyd!
For å ha et lydbilde fra pickupen som matcher ytelsen, får Ranger Raptor et elektronisk kontrollert aktivt eksossystem. Her kan sjåføren velge mellom fire forskjellige lydbilder med en knapp på rattet, eller bruke et kjøremodus som har det ønskede lydbilde:
Stille: Prioriterer stillhet slik at man slipper å vekke naboene tidlig på morgenen
Normal: Denne profilen gir eksoslyd som viser tilstedeværelse, uten at den er for høy for bruk i vanlig trafikk. Dette er standard lydinnstilling for kjøremodusene normal, glatt, gjørme og stein.
Sport: Dette lydbildet er høyere og har en mer dynamisk karakter.
Baja: Den mest slående eksoslydprofilen, både i volum og lydbilde. I Baja modus oppleves systemet helt uten lydbegrensninger og bare ment for bruk i terreng (i Europa vil lyden være tilpasset gjeldende normer, og dermed være noe lavere enn i andre verdensdeler).
Tåler det meste
Neste generasjon Ranger Raptor har et unikt chassis sammenlignet med nye Ranger. En rekke Raptor-spesifikke fester og forsterkinger, som C-stolpen, lasteboksen og reservehjulet, samt unike rammer for støtfangere, støtdempertårn og lignende, sørger for at neste generasjon Ranger Raptor kan takle de mest krevende terrengforholdene. For å kunne kjøre i tøft terreng i høy hastighet, har også Fords ingeniører redesignet hjulopphenget på nye Ranger Raptor.
- Dette gjør at vi kan få maksimalt ut av de nye FOX Live Valve-demperne. Disse tilpasser seg i sanntid og sørger for ekstremt god karosserikontroll når du er på veien samtidig som de absorberer ujevnhetene uten problemer, sier Fords Dave Burn.
Den nye generasjonen 2.5-tommers støtdempere er utstyrt med det aller siste av kontrollteknologier, og kan levere «Position sensitive»-demping. Dette er de mest sofistikerte støtdemperne som er brukt på Ranger Raptor. De er fylt opp med teflon-tilsatt olje som reduserer friksjonen med rundt 50% sammenlignet med den utgående modellen.
Live Valve-systemet er også knyttet sammen med Ranger Raptors mange kjøremodus for å kunne levere enda bedre komfort, om du kjører på asfaltert, vei eller på kjerreveier/ulendt terreng, både i høy og lav hastighet. I tillegg til å tilpasse demperne til forskjellige kjøremodus, jobber også systemet kontinuerlig i bakgrunnen for at ekstrempickupen hele tiden er forberedt på endrede vei- og føreforhold.
Støtdemperne sørger også for å gi riktig mengde demping i forskjellige situasjoner. Når man akselerer kraftig, strammes de bakre demperne opp for å bidra til bedre kjøretøystabilitet. FOX Bottom-Out Control sørger også for maksimal demping i de siste 25 prosentene av dempervandringen. De kan også føle at hjulet er i luften, og forberede innstillingene for optimal landing.
For å takle ekstreme forhold, er også Ranger Raptor utstyrt med svært god beskyttelse av bilens understell. Beskyttelsesplaten foran er i 2,3 mm tykk høyfast stål, nesten det dobbelte av en standard Ranger.
For første gang får Ranger Raptor et avansert permanent firehjulstrekksystem med en helt ny elektronisk kontrollert to-trinns fordelingskasse, kombinert med differensiallås både foran og bak som kan låses i inntil 32 km/t. Standard innstilling er 4-hjulsdrift, men det er mulig å velge 2-hjulsdrift (med muligheter for å låse differensialen på bakakselen).
Kjøremodus
For å gjøre den nye Ranger Raptor i stand til å håndtere alle forhold, om det er plettfri asfalt, gjørmete veier eller snø og is, kommer råtasspickupen med syv forskjellige kjøremodus, inkludert et eget Baja-modus hvor bilens elektroniske systemer tilpasses for å levere maksimalt i høy hastighet i terreng.
De syv kjøremodusene påvirker både motor, girkassen, når ABS slår inn, stabilitetskontroll, den aktive eksosventilaktiveringen, styring og gassrespons. I tillegg endres også visningen på det heldigitale instrumentpanelet og den midtstilte berøringsskjermen, både når det gjelder kjøretøyinformasjon, måleinstrumenter og fargetema etter valgt kjøremodus.
På veien Normal – Utviklet for komfort og drivstoffeffektivitet Sport – Mer respons for aktiv kjøring på vanlig vei Glatt – Tryggere kjøring når underlaget er glatt eller ujevnt
I terreng Steinete – for optimal kontroll i veldig lav hastighet på steinete og veldig ujevnt underlag Sand – Optimaliserer girskiftene og kraftfordelingen for best mulig fremdrift i sand eller dyp snø Gjørme/hjulspor – for maksimalt grep ved igangkjøring og opprettholde fremdrift på myke deformerbare overflater Baja – setter alle systemene i angrepsposisjon for høy hastighet i tøft terreng
Neste generasjon Ranger Raptor kommer også med Trail Control, en cruisekontroll for kjøring i terreng. Sjåføren velger en hastighet under 32 km/t, og bilen regulerer selv akselerasjon og bremsing mens sjåføren kan konsentrere seg om å styre bilen gjennom terrenget.
Barskt utseende
Ranger Raptor har helt nytt eksteriør som bygger videre på designet til neste generasjon Ranger. Den har bredere hjulbuer og et frontlysdesign som skal understreke pickupens bredde. Ford-grillen og den separate støtfangeren skal viser muskler.
Matrix LED-hovedlys gir nye Ranger Raptor bedre lys enn tidligere og kommer med prediktive kurvelys, blendingsfrie fjernlys og autodynamisk nivåregulering.
Raptor får eksklusive «all-terrain» dekk på 17-tommers alufelger. Funksjonelle ventiler og sidestep i støpt aluminium bidrar både til utseende og gjør bilen mer funksjonell. LED-baklyktene har den samme lyssignaturen som foran. Bak-støtfangeren har integrert stigtrinn og hengerfeste og er plassert høyt for ikke å redusere ekstrempickupens utgangsvinkel ved kjøring i ulendt terreng.
Jagerflyinspirerte sportsseter
Inni bilen er nye Raptor Ranger utstyrt med sportsseter inspirert fra jagerfly. Disse er utviklet for maksimal komfort og støtte under kjøring i høy fart på svingete veier. Et oppvarmet skinnratt med rattgir i støpt magnesium og fargesømmer understreker det sporty inntrykket.
Et 12,4 tommers heldigitalt instrumentpanel og en 12 tommers berøringsskjerm i midten sørger for det nyeste innen digital teknologi. Fords SYNC 4A infotainmentsystem med trådløs Apple CarPlay og Android Auto-tilkobling for mobiltelefonen. Et B&O lydanlegg med 10 høyttalere leverer lyden i nye Ranger Raptor.
Raptor med hyggelig prising
Salget av Ranger Raptor twin-turbo 3.0-liter V6 EcoBoost starter allerede nå, og prisen begynner på 852.250 kroner, noe som er ca. 80.000 mer enn dagens Raptor. Med det får man en velutstyrt bil, og i tråd med andre Ford-modeller, er bilen såpass godt utstyrt at det er få mulige tilvalg i prislistene.
– Vi vet at kundene forventer at vi leverer enda bedre ytelse med neste generasjon Ranger Raptor, men jeg tror ikke de er klar over hvilket enormt sprang vi har tatt. Det er en fantastisk morsom pickup å kjøre, og den usminkede rå ytelsen den leverer kommer til å overraske stort, sier adm. direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg som har stor tro på nye Ranger Raptor for det norske markedet.
Alle data på bilen er enda ikke klare, men den vil få vekter og nyttelast omtrent som dagens Raptor. Til manges skuffelse vil hengervekten fortsatt være på 2500 kg, slik som tidligere. Da vi spurte hvorfor denne ikke er høyere, fikk vi til svar at det har med den spesielle fjæringen som Raptor er utstyrt med, og som er en del av bilens DNA som Ford ikke ønsker å gjøre noen kompromisser med.
Uten at de ønsker å kommentere noe rundt tidsaspektet, ble det under pressekonferansen bekreftet at en elektrifisering av Ranger er en del av fremtidsplanene.