Et slik Scania 45P-vogntog skal settes i trafikk mellom kalkbrudd og havn i Verdal.

Først i Norge med 66-tonns elektrisk Scania

Skal kjøre med last nedover og tom opp igjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Nord-Europas største aktive kalkbrudd, kjent som Tromsdalen, ligger i et dalføre 250 meter over havet og 21 km øst for Verdal havn. Mellom bruddet og havna kjører Verdalskalk 1,5 million tonn kalk årlig.

Driften går i to skift mellom klokken seks om morgenen og elleve på kvelden på en 42 km lang rundtur.

Nå skal en Scania 45P settes i normal drift på denne ruten med 66-tonntotalvekt.

Først ut

Verdalskalk har i lengre tid kjørt med karakter A på sjåførvurderingen. Det vil si at de engasjerte sjåførene har kjørt så effektivt og brukt så lite drivstoff som overhodet mulig. Nå ønsker Ketil Aksnes, driftssjef hos Verdalskalk, å ta miljøtiltakene ett steg videre med et elektrisk vogntog.

- Vi blir den første transportøren i Norge som tester ut el-lastebil i tungbil-segmentet med inntil 66 tonn. Vi har en målsetting om å være en aktiv bidragsyter mot det grønne skiftet. Å få arbeide hånd i hånd med Scania og være Pilot-Partner gir oss en unik mulighet til å komme i gang med dette. Vi er stolte av å være først ute i Norge med elektrisk tungbil i dette segmentet, og vi ser at vår kjøretrasé er utmerket med tanke på uttesting av regenerering, sier Ketil Aksnes.

Hos Scania er man også fornøyde med samarbeidspartneren i prosjektet:

- Vi setter stor pris på at vi har fått være med Verdalskalk på dette prosjektet. Det er viktig å komme i gang med de tunge elektriske bilene også. Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etter hvert som teknologien er klar, sier John Lauvstad, som er «Sustainability, Marketing & Branding Director» i Norsk Scania.

Last nedover - tom oppover

Scania 45P vil gå i fast rute mellom kalkbruddet på toppen av Tromsdalen med full last på bil og henger ned til havna.

På vei ned vil sjåføren kunne lade opp batteriene ved å regenerere strøm fra motorbremsen. Fra havna og tilbake opp til bruddet går bilen uten last.

- Det blir montert egen superladestasjon på havna og vi må påregne «tanking» 3 til 4 ganger i løpet av 2 skift. Ladetiden er estimert til 15 – 20 min hver gang, sier Aksnes.

Powered by Labrador CMS