- Først i verden til å bruke fossilfritt stål i lastebiler

Først blir rammen fossilfri.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Som den første lastebilprodusenten i verden introduserer Volvo nå fossilfritt stål i sine lastebiler. Stålet produseres av det svenske stålverket SSAB og det vil først bli brukt i de tunge elektriske lastebilene til Volvo Trucks, skriver lastebilprodusenten i en nyhetsmelding.

Stålet fra SSAB blir produsert ved hjelp av en helt ny teknologi som er basert på hydrogen. Resultatet er en mye lavere miljøbelastning enn ved konvensjonelt produsert stål. Stålet vil bli introdusert i mindre skala i Volvos tunge elektriske lastebiler fra tredje kvartal 2022.

- Vi vil øke bruken av fossilfrie materialer i alle våre lastebiler for å komme ned i null utslipp – ikke bare i bruk, men også når det gjelder materialene de er bygd av, sier Jessica Sandström, senior vice president product management i Volvo Trucks.

Det første stålet som blir produsert med hydrogen vil bli brukt i lastebilens ramme, ryggraden til lastebilen, hvor alle de andre komponentene blir montert. Etter hvert som tilgjengeligheten på fossilfritt stål øker, vil det også bli introdusert i andre deler av lastebilen.

90 % av en Volvo lastebil kan resirkuleres

I dag kommer rundt 30 prosent av materialene i en ny Volvo lastebil fra resirkulerte materialer. Og inntil 90 prosent av lastebilen kan resirkuleres når levetiden er over.

- Vi jobber kontinuerlig med å ytterligere minimere klimafotavtrykket vårt. Vi beveger oss også mot å være mer sirkulære, både i vår virksomhet og i forhold til våre lastebiler, sier Jessica Sandström.

Volvo Group har samarbeidet med SSAB om fossilfritt stål siden 2021. Det første produktet, en dumper produsert med fossilfritt stål, ble vist fram i oktober 2021. Fossilfritt stål blir et viktig tillegg til tradisjonelt og resirkulert stål som Volvo bruker i sine lastebiler.

Volvo Trucks har forpliktet seg til Parisavtalen og til å oppnå et netto nullutslipp av drivhusgasser i verdikjeden innen 2040.

Powered by Labrador CMS