STILLE: Det er helt stille når Jørn Aaserud fra Hellerød Transport leverer materialer for Maxbo Proff til rehabiliteringen av Oslo Børs.Foto: Espen Braata
Først med hybride kraner
OSLO: Hellerød Transport i Oslo har tatt i bruk sine første to hybride kraner. Knut Hellerød tror det blir flere.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
De to nye Volvo kranbilene med Fassi-kran bestilte Knut Hellerød etter ønske fra Maxbo. Der går to av hans biler fast på distribusjon av byggevarer til proffmarkedet. Bilene er primært tiltenkt kjøring i Oslo-området, men de leverer helt fra Kongsvinger i øst til Moss i syd og Hønefoss i vest.
Den første bilen som ble levert, er en Volvo FM500 med tridem og en Fassi F345 kran på 34 tonnmeter. Denne bilen ble tatt i bruk i begynnelsen av oktober og er den første bilen som er tatt i bruk i Norge med Fassis nye hybride batteriløsning.
Den andre bilen fikk skilter den første uka i november og er en Volvo FH med hakket større Fassi-kran med sine 42 tonnmeter.
Annonse
Utslippsfritt
Mange av kundene som skal få levert byggevarer på sine anlegg spør etter utslippsfrie leveranser. Med de hybride kranene er Hellerød Transport ett steg nærmere å kunne oppfylle det ønsket.
På ramma på bilen sitter det en elmotor sammen med ett 40 kWh stort batteri. Denne batteripakka er stor nok til at sjåfør Jørn Aaserud kan gjøre alle leveringene han har i løpet arbeidsdagen uten at motoren på bilen er i gang.
- På en vanlig dag har jeg mellom fem og sju leveringer. Det betyr i alle fall fire til fem timer kraning. Så langt har det vært igjen rundt en femtedel av batterikapasiteten når jeg har parkert på ettermiddagen, sier Aaserud.
Utvikling
Bilen han kjører er den aller første som er levert av sitt slag i Norge, og det finnes heller ikke så mange like ute i Europa. Derfor var de fullstendig innforstått med at elmotoren og batteripakken er en prototype hvor det vil komme stadige oppdateringer og forbedringer. Også Fassi-fabrikken er helt avhengige av de tilbakemeldingene som kommer fra Oslo.
Bare i løpet av den første driftsmåneden ble softwaren til kranen oppdatert to ganger. En av tingene som er ventet å bli fikset i neste oppdatering, er at batteripakken også lades når bilen er i drift. Hastigheten på noen av bevegelsene er også en av tingene Jørn Aaserud ønsker seg en justering av.
Valg
Hvis batteripakken skulle gå tom, kan kranføreren skru over slik at kranen drives fra det ordinære kraftuttaket på bilen. Da fungerer alt som en standard kranbil. Det ekstra batteriet og elmotoren er plassert i to skap på siden av bilen. Hele det hybride opplegget som trengs for at kranen skal kunne kjøre utslippsfritt veier 590 kilo.
Har startet
Selv om de to nye kranbilene som er tatt i bruk nå høst er de første med egen batteripakke fast på bilen, har Hellerød Transport allerede hatt aggregat som kan kobles til strømnettet i flere år. Det er en ekstra modul som tas med ut til byggeplasser hvor det ønske om utslippsfri kraning og det er nok strøm. For denne løsningen krever 400 volts spenning og to kabler med 32 ampere på hver for å drifte kranen.
- Jeg ser ikke bort fra at det kan bli flere hybride kraner i nær fremtid. Det er heller ikke så langt unna at elektriske lastebiler er et godt alternativ for denne type kjøring. Utviklingen går fort om dagen, sier Knut Hellerød.
De siste årene har de også kjørt alle kranbilene på HVO for å redusere klimautslippene fra sin bilpark. For i løpet av de siste årene har Knut Hellerød merket stadig mer etterspørsel etter lavutslippsleveranser.
Usikkert
Det er Nord-Kran som forhandler Fassi i Norge og har bygd de nye bilene til Hellerød Transport. Det har de også gjort på de to andre bilene som leveres i år og rett over nyttår. I tillegg har de to biler i bestilling for neste år. Alle bilene kommer fra Volvo og kranene fra italienske Fassi.
Fassi har ikke vært entydige på hvor store kraner som kan få hybridmodulen. Enn så lenge har 42-tonnmeteren F425 vært den største kranen Fassi har valgt å levere med hybrid drift.
Mye bygg
Nær 90 prosent av alt det Hellerød Transport driver med er rettet mot bygg- og anleggsbransjen. I de tillegg til de to bilene som går fast hos Maxbo, har Knut Hellerød biler som går fast både hos Optimera og Ski Bygg.
I fjor var det 40 år siden Knut Hellerød startet med egen lastebil, og neste år har han drevet i 40 år med kranbiler. I dag har han en bilpark på 12 kranbiler, hvor ingen er eldre enn fem år. Kranene på bilene spenner fra 19 tonnmeter og opp til 99 tonnmeter på den største. Totalt er de 14 ansatte.