GLEDE: Kenneth Karlsen (t.v.), Uno Veiby og Volmax-sjef Frank Nordby er glade for å være på plass i nytt bygg på Hamar. Nå skal resten av Volmax-anleggene bygges nye.

Første av flere praktanlegg åpnet

RINGSAKER: Flyttelasset var kortreist, nærmest bare over veien fra den ene siden av E6 til den andre. Likevel er det nye anlegget til Volmax som en ny verden. Nå skal Volvo-forhandleren bygge nye anlegg «over hele fjøla».

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det nye Volmax-anlegget ved Hamar i Ringsaker er 4227 kvadratmeter stort og har et uteområde på nesten 20 dekar.

STORT: Det er lengre og bredere løp i verkstedet på det nye verkstedet.

Bygningsmassen er hele 1000 kvadratmeter større, men huser likevel «bare» to løp mer enn det gamle anlegget. Den største forskjellen er betydelig lengre løp og mye mer plass mellom løpene.

I tillegg er det en egen hall for klargjøring og overleveringer av nye biler.

Anlegget Volmax har flyttet fra, er bare 25 år gammelt, og fortsatt romslig og moderne. Men det har skjedd mye i måten å bygge verkstedanlegg på de senere årene. Utslagsgivende for flyttingen var også E6-utbyggingen som har spist av uteområdene.

Lært

- Bygget har vært planlagt siden 2017, og byggingen har tatt ett år. Nå skal vi bo oss litt inn, og så kommer vi til å jobbe betydelig mer effektivt her, sier Kenneth Karlsen som er serviceansvarlig ved Volmax på Hamar.

NYBIL: Salgsmålet er 75 nye lastebiler fra Hamar i året. Nå har Kenneth Karlsen (t.v.) og Uno Veiby fått en egen hall hvor siste finish gjøres på bilene før kundene skal hente de.

Hovedkontoret til Volmax på Borgeskogen i Vestfold ble tatt i bruk for 10 år siden. Mange av løsningene og erfaringene fra dette anlegget ble tatt med videre da anlegget på Hamar ble planlagt. Mye handler om å ha så korte veier som mulig for å gjøre arbeidsdagen effektiv for de ansatte.

- Vi ser at det er kjempeviktig å involvere brukerne av de nye anleggene. Det gir gjennomtenkte og effektive plasseringer av alle funksjoner, sier Volmax-sjef Frank Nordby.

Plass

Med ett unntak er alle løpene i det nye bygget på Hamar gjennomgående. Med 36 meters lengde er det for eksempel mulig å ta bremseprøver på modulvogntog mens hele settet står inne. Mye av ideen bak de lange løpene er å slippe å flytte på biler under arbeid for å ferdigstille andre jobber.

Det er selvfølgelig lyst og fint i de nye verkstedlokalene. I tillegg er det veldig stille. På tross av store rom med stor takhøyde er det lite lyd som forplanter seg. Det er skyldes både utformingen av bygget og aktiv bruk av støydempende elementer på veggene.

Mindre lager

IKKE BESTEVENNER: Inger Konttorp er deleansvarlig og eneste dame på Volmax Hamar. Hun og de nye lagerautomatene ble ikke bestevenner med en gang, men det kommer seg.

Det eneste som har blitt mindre på det nye anlegget er delelageret. Til gjengjeld har det blitt langt mer effektivt. To lagerautomater som tar noen få kvadratmeter av gulvplassen huser det som med tradisjonelle hyller vill tatt opp mot 1000 kvadratmeter gulvplass. Totalt har Volmax på Hamar ca. 3000 forskjellige reservedeler på lager.

LYST: Det er store vindusflater som slipper inn mye lys i hele bygget. Her fra kundemottaket.

Anlegget på Hamar er også ett av de to Volmax-anleggene som har egen skadeavdeling. Her rettes det både biler og påbygg av alle merker. I tillegg driver de som de andre avdelingene med overflytting av påbygg til nye biler.

Kurs

ROMSLIG: Det nye Volmax-bygget på Hamar er 4227 kvadratmeter stort brutto, mens tomten er nesten 20 dekar stor.

Volmax holder også mange kurs for sine kunder og samarbeidspartnere. Oppe i administrasjonsdelen av bygget er det også to store møterom som kan åpnes opp til ett enda større. Disse lokalene skal brukes både til innføringskurs i ny bil for kunder, ADR-kurs, YSK-kurs eller andre relevante samlinger. Volmax har også kjørt kurs for PKK-kontrollører.

Volmax-avdelingene drives av den stedlige salgssjefen. På Hamar har salgssjef Uno Veiby med seg Kenneth Karlsen som har ansvaret for ettermarkedet. Det er totalt 41 ansatte ved anlegget, og av disse er det 26 mekanikere. Volmax på Hamar har også serviceansvaret for 110 busser for VY som går i distriktet. De har også ansvaret for de nye elektriske bussene fra BYD som fases inn nå.

Alle blir nye

LYST: Det er store vindusflater som slipper inn mye lys i hele bygget.

Med åpningen på Hamar har Volmax satt i gang en byggeboom. I august skal et nytt og nesten identisk anlegg åpne i Rygge i gamle Østfold. I desember blir et svært etterlengtet nytt anlegg åpnet på Kongsberg og høsten 2022 skal det nye anlegget i Porsgrunn stå ferdig. Også for anlegget på Kongsvinger er det planer om nybygg. Der er enn så lenge planene helt landet enda i forhold til tomt og beliggenhet.

Nye Volmax-anlegg

HAMAR: 19,5 dekar tomt, 4227 m2 bygningsmasse, åpnet april 2021.

RYGGE: 20 dekar tomt, 3990 m2 bygningsmasse, åpner august 2021.

KONGSBERG: 14,2 dekar tomt, 3277 m2 bygningsmasse, åpner februar 2022.

PORSGRUNN: 21 dekar tomt, 3050 m2 bygningsmasse, åpner september/oktober 2022.

KONGSVINGER: Nytt anlegg planlegges, men lokasjon og utforming er ikke avklart ennå.

- Alle de nye anleggene vil bli bygget etter samme tanke, men i ulike størrelser etter de lokale behovene, sier adm.dir. i Volmax Frank Nordby. Det er Cognia Eiendom, eiendomsselskapet til Volmax sitt morselskap, som skal eie og drifte alle de nye anleggene.

Powered by Labrador CMS