FRA RÅDHUS TIL FØRERHUS: - Jeg har hatt mange administrative stillinger, og har tenkt at nå vil jeg gjøre noe helt annet. Og jeg har alltid vært interessert i anlegg og transport, sier Haugan.Foto: Espen Braata
Fra Seljord-ordfører til lastebilsjåfør
SELJORD: Det er viktig å realisere drømmene sine. Det kan den tidligere Seljord-ordføreren Halfdan Haugan (63) skrive under på.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Haugan har tatt det sjeldne yrkesveivalget å gå fra å være ordfører til å bli lastebilsjåfør. Nå kjører han skift, en uke på og en uke av, for Alf Johansen AS på Skanska-prosjektet E16 Bjørum – Skaret. Prosjektet er en del av utbyggingen av sammenhengende firefelts motorvei mellom Sandvika og Hønefoss.
- Det er gøy å være med å skape noe, å bygge noe. Jeg har hatt mange administrative stillinger, og har tenkt at nå vil jeg gjøre noe helt annet. Og jeg har alltid vært interessert i anlegg og transport, sier Haugan.
Ble overtalt
Annonse
Vi spoler litt tilbake. Haugan kom inn i kommunestyret i Seljord kommune første gang i 1987 og et langt politisk liv startet. I 2003 til 2007 var Arbeiderparti-politikeren varaordfører.
- Etter 2007 var jeg egentlig mettet, men fortsatte litt med partiarbeid og satt i nominasjonskomiteen. Etter hvert ble jeg spurt om å selv stille som ordførerkandidat ettersom det ikke var noen andre som ville. Jeg sa nei flere ganger, men ble til slutt overtalt, og i 2015 vant Ap valget og jeg ble ordfører, sier Haugan som for ordens skyld påpeker at han selvsagt gikk ut av nominasjonskomiteen da han selv seilte opp som kandidat.
Tiden som ordfører minnes han som noe positivt, og både dagens statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og kronprinsparet kom på besøk til bygda i hans periode. I 2018 ble det for øvrig godkjent at ordførere kunne vie folk, så han fikk prøve det også. Perioden endte da Senterpartiet vant lokalvalget i 2019.
Selv om Haugan ble med videre, og fremdeles er med, både i formannskapet og kommunestyret, følte han at tiden var inne for å prøve noe nytt. Han hadde alltid hatt en drøm om å kjøre lastebil.
Lappen på tre uker
- Uten å si det til noen, meldte jeg meg på et intensivkurs i Stjørdal, der jeg tok C, CE og D på tre uker fra 22. oktober til 7. november i 2019. Det kostet med nesten 100.000 kroner, og heldigvis gikk det bra. Men det var veldig mye lesing på kveldene, sier Haugan.
Etter å ha tatt førerkortet, og påfølgende sikkerhetskurs (glattkjøring) i Kristiansand, ble han tilbudt en prosjektlederstilling hos IRMAT AS der det skulle etableres nytt renovasjonsopplegg for tre Telemark-kommuner.
- Jeg ble der i halvannet år, og kunne fortsatt med tilsvarende arbeid. Men da tenkte jeg at, nå er jeg 62 år og dersom jeg skal kjøre lastebil så må det bli nå, sier Haugan.
Alf Johansen AS
Veien inn i sjåføryrket startet med en telefon til Roar Johansen hos Seljord-transportøren Alf Johansen AS.
Haugan kjente litt til Roar fra før, og han fikk muligheten til å kjøre litt som avløser. Men først måtte han få litt opplæring, blant annet med et par uker i Oslo sentrum.
- Med 50 tonn, trange Oslo-gater og folk overalt, var jeg ikke så høy i hatten, men det gikk, sier Haugan.
I juni 2021 begynte han å kjøre på det nevnte E16-prosjektet. Han kjører både dag og natt i løpet av uken han er på, og han trives bare mer og mer. Målet er å kjøre trygt og effektivt. Lærekurven er fortsatt bratt, men nå føler han at han bidrar godt til at samspillet mellom antall biler, lasting og kjøretid går opp. Å få den gode flyten er tilfredsstillende å være med på.