MONTERING: De første årene Per Otto Skredderberget hadde kranbil kjørte han Hallingdal opp og ned. Nå er det størst sjans for å treffe han i et hyttefelt hvor han står og monterer hytter.
Fra transport til montering
FLÅ: Per Otto Skredderberget (51) kjøpte kranbil i 2007. Den gang kjørte han mest og løftet en del. Nå er ting ganske annerledes.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Han holder til på Gol midt i Hallingdal og driver firmaet Kranbilhallingdal AS. I hans dalføre har det vært en eksplosjonsartet utbygging av hytter og fritidsboliger de siste 10-15 årene. Den utbyggingen har snudd opp ned på hverdagen til kranbileieren.
Bilen han kjøpte i 2007 bruker han ennå. Scania R480-en har gått 600.000 kilometer, og den 29-tonnmeter store krana fra Palfinger nærmer seg 14.000 krantimer. Selv om det er litt overflaterust både her og der.
Men snart skal både bil og kran få avløsning. Håpet er at den nye Scania G540-en med tridem og Fassi 545-kran skal være klar ved juletider.
Annonse
Tøft
- Jeg hadde jo ikke peiling på kran, men jeg synes det så tøft ut med jibb. Så da kjøpte jeg meg det, sier Per Otto Skredderberget og ler. Han begynte arbeidslivet i familiens gatekjøkken i Gol sentrum, og fortsatte etter hvert hos en lokal entreprenør.
Han hadde akkurat like dårlig med kunder som kranerfaring da han bestilte bilen. Planen var å reise til Oslo og finne kjøring der.
Men det ble ikke sånn. Finn Arne Sundbrei på Ål hadde hørt rykter om at det var en ny kranbil på vei til dalen og tilbød å kjøre for dem. Dermed ble det to år på fulltid der i stedet for å dra til Oslo.
Lokalt
Måten bilen brukes på har endret seg radikalt i årenes løp. De første årene var han i hovedsak en transportør. Kranmarkedet lokalt i Hallingdal har som mange andre steder vridd seg til mer og mer monteringsarbeid.
- Du ser det på at dieselforbruket som har blitt halvert og at jeg har gått fra to dekkskift til ett i året, sier Per Otto Skredderberget. På tross av at det har blitt mye mer å gjøre og arbeidsdagene har blitt lenger.
Stort sett jobber og kjører han i Hallingdal og er sjelden lenger vest enn Geilo. - Hvis jeg er helt gal og vill, hender det jeg er så langt vest som Haugastøl, sier han.
Hytter
En veldig stor andel av jobbene er blitt hyttemonteringer. Stadig flere hytteprodusenter prefabrikkerer hyttene og leverer de som elementer. Per Otto Skredderberget løfter og monterer for flere av produsentene. Blant annet Saltdalshytta, MWC og den lokale hytteprodusenten Hallingelement som bygger sine element på Nesbyen.
- Hvis jeg skal tippe, så går 80 prosent av tiden min med fjernkontrollen til krana i hendene, mens resten blir bak rattet, sier Per Otto Skredderberget. Kundene er i hovedsak faste, mens det er noen enkeltoppdrag for privatpersoner. Noen av dem er folk som bygger sine egne hytter.
Effektivt
Hallingelement er den hytteleverandøren som er raskest å få ferdig. Der kommer elementene utvendig fiks ferdig – fra panelet ytterst på veggen til plasten på innersiden av veggene. Også alt av delevegger og takkonstruksjon er fiks ferdig nå det monteres. Dermed går det to arbeidsdager fra det første elementet heises på plass til hytta er tett.
Gleder seg
Selv om Per Otto Skredderberget får gjort det aller meste med 29-tonnmeteren gleder han seg til å få nybilen. På den nye krana får han 28 meters rekke hydraulisk og 800 kilos løftekapasitet. Selv om det blir fint med lenger rekkevidde og løfteevne har det fungert bra også med den krana han har. Mye handler om planlegging og oppstilling av bilen før du skal løfte.
Den nye krana er også forberedt for eldrift. Ved å koble et til et eksternt, hydraulisk aggregat kan krana driftes via strømnettet i stedet for dieselmotoren.