TYNGRE OG LENGRE: Scania lanserer nå batterielektriske lastebiler som skal kunne trekke 64 tonn.

Går for 64 tonn på strøm

STØRRE: Scania har lansert sine store batterielektriske lastebiler for regional kjøring. 64 tonn skal Scania kunne trekke med sine kommende biler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Nå blir både S og R-serien tilgjengelige som batterielektriske biler (BEV). Batteripakken på 624 kWh skal ifølge Scania gi en rekkevidde på 350 kilometer med en totalvekt på 40 tonn for en 4x2 trekkvogn.

Scania går også for tre elektromotorer når de øker både totalvekt og nyttelast på de nye bilene. De tre motorene gir en systemeffekt å til sammen 410 kW eller 560 hestekrefter. Det er samme effekt som Scanias største 13-liters dieselmotor har.

Flere hint

Scania har det siste halvåret hatt en testbil i drift i Nord-Sverige som har gått med nettopp 64 tonn. Bilen har gått i strengt vinterklima. I oktober i fjor gikk også Scania ut med pressemelding hvor de fortalte at skulle bygge elektriske trekkvogner for å dra vogntog på 32 meter og 64 tonn for Jula i Sverige. Planen da var at bilen skulle sette i drift i løpet av første halvår i 2022.

Ny drivlinje

Drivlinjen på de nye bilene er ny. Girkassen som brukes er en sekstrinns, clutchfri girkasse. Denne girkassen skal gi optimal effekt både i motbakker og når bilen ruller utforbakke og kan regenerere strøm tilbake på batteriene.

Kundenes erfaringer og ønsker fra de første generasjonene elbiler som Scania leverte har også blitt hørt på og tatt til følge. Ett av ønskene var å flytte ladekontakten hjørnet foran på hytta til bak framhjulet på førersiden.

Fremtidsrettet

FØRST: Svenske Wibax ble første kunde som fikk prøve seg på veien med en batterielektrisk Scania med 64 tonn i totalvekt før jul i fjor.

I tillegg til at ladeporten er flyttet har den også fått større kapasitet. Den kan i dag levere 375 kW, og gjør at en time med hurtiglading kan gi fra 27 til 30 mils ekstra rekkevidde. Ladeporten er også klargjort for høyere ladehastigheter når det økes opp til en megawatt i fremtiden.

Batteripakkene som Scania skal bruke på de nye bilene skal produseres på Scanias egen batterifabrikk i Södertälje. Battericellene er det fortsatt Northvolt som skal produsere i Nord-Sverige.

Optimalisert

Den billigste energien er den du ikke bruker. Oppvarming av hytta har vært en av de store «energi-sløserne» på BEV-biler. Derfor har Scania endevendt kjøle- og varmesystemet i bilene. Det samme systemet sørger for at både batteriene og drivlinjen har den optimale arbeidstemperaturen.

FORBEDRET: Scania har tatt flere grep for å slanke linjene og forbedre aerodynamikken nå som både S- og R-serien skal elektrifiseres.

Bilene vil komme både som normalchassis og som trekkvogner. Scania skriver i sin pressemelding at trekkvognene kommer som 4x2 biler med 4,15 meter i akselavstand. Denne akselavstanden er nødvendig for å få plass til seks batteripakker.

Normalchassisene vil leveres i 6x2-konfigurasjon med styrende sisteaksling.

Scania åpner for bestilling av de nye BEV-modellene nå, men du må smøre deg med litt tålmodighet hvis du bestiller i sommer. Produksjonen er planlagt å starte opp i fjerde kvartal neste år.

Den tiden kan kanskje komme god med for å få på plass flere ladepunkter både i Norge, men særlig nedover i Europa.

Powered by Labrador CMS