FØRSTE: PostNord har 13 nye Iveco i bestilling med gassmotor. De skal leveres i løpet av det kommende året.

Går for biogass

BÆRUM: PostNords mål er å være fossilfrie i 2030. På de tyngre lastebilene mener de biogass er det beste alternativet for å nå det målet enn så lenge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

PostNord hentet i slutten av februar den første av totalt 13 nye Iveco lastebiler med gassmotor. Fra før har PostNord sju lastebiler på biogass som har vært i drift det siste året. Det har vært viktig for å høste egne erfaringer både med forskjellige bilmerker og hvordan infrastrukturen fungerer med de ulike drivlinjene.

- For oss er det viktig å se på sammenhengen mellom pris på bilene og rekkevidden. Biogass er etter vår vurdering det beste alternativet for tyngre lastebiler mens vi venter på andre alternativer, sier May-Kristin Solberg Willoch, assisterende direktør for bærekraft i PostNord.

Batteri på mindre

PostNord har ca. 1300 kjøretøy som henter og bringer pakker i Norge. 120 av disse er lastebiler eid av konsernet selv. De fleste av disse bilene operer i en radius på 10 mil ut fra Oslo. Planen er at alle disse enten skal være byttet eller satt i bestilling med nullutslippsbiler innen 2025.

LEVERING: Rune Hammer (KAM i Iveco) kunne overlevere den første S-Way 340 NP gassbilen til teknisk sjef Roy Gulbrandsen og assisterende direktør for bærekraft May-Kristin Solberg Willoch i PostNord.

- Vi skal ikke kjøpe flere fossile biler i PostNord. På mindre varebiler har vi kjøpt elektriske biler en god stund allerede, men på større biler føler vi ikke verken utvalget, teknologien eller prisene på kjøretøyene er på riktig nivå enda, sier teknisk sjef i PostNord, Roy Gulbrandsen.

Spredning

De 13 nye Ivecoene som PostNord har i bestilling skal leveres i løpet av 2022. Flest like biler er det av S-Way 340 NP med to akslinger. Alle de sju bilene, som er like den første som ble levert, er bygget med 21-pallers skap fra finske Fokor og har varme i skapet. Bilene er utstyrt med korte daghytter og de er bygget med tanker på begge sider av bilen som rommer til sammen 600 liter komprimert gass.

I tillegg til disse bilene kommer det tre S-Way 340 NP hvor det er bygget full kjølemaskin for å kunne kjøre tempererte varer. I tillegg kommer det to 10-pallers biler med 7,2 tonns totalvekt.

Det kommer også tre S-Way-er av toppmodellen på gass med 460 hestekrefter. Disse tre bilene skal bygges med containerrammer og skal i tillegg leveres med tanker for flytende gass (LBG) som mangedobler rekkevidden.

Nye krav

- Vi ønsker å høste erfaringer med de forskjellige bilmodellene og alternativene i tiden som kommer. Det er viktig for å kunne gi råd til alle underleverandørene som kjører for oss slik at ikke alle de må teste alt selv, sier May-Kristin Solberg Willoch.

I de fremtidige kontraktene med underleverandørene vil det komme krav til hva slags drivstoff bilene som skal kjøre for PostNord skal ha.

Powered by Labrador CMS