BREDDE: Tre biler på batteri og tre med gassmotor har Norsk Scania i sin demopark nå.

Girer opp alternativt

KLØFTA: Scania er i full gang med leveringer av batterielektriske lastebiler. Innen fire år tror Scania at de fleste transportløsninger kan leveres elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Scania har i mange år vært markedsleder med flere energikilder til sine lastebiler og busser. Nå er fokuset mot nullutslipp spisset enda mer.

Tre demobiler med batterielektrisk drivlinje, og tre med gassmotor, har Norsk Scania i sin stall. Interessen blant kundene er sterkt økende for lavutslippsløsningene.

Samtidig som muligheten til å kjøre utslippsfritt blir stadig flere, er mange kunder i tenkeboksen på hva slags drivlinje de skal velge. Det handler både om rekkevidde, bruk og ikke minst infrastruktur for å lade eller fylle tanken.

Tre av hver

For å la kundene få kjenne og føle på de forskjellige bilene har Scania bygd tre batterielektriske biler (BEV) med samme motor og drivlinje. De tre bilene er en tippbil, en krokbil og en skapbil.

ENDRING: John Lauvstad (t.v.) og Frode Neteland i Scania opplever at ting endrer seg fort, både for dem som produsent og for deres kunder.

I tillegg er det bygd opp tre gassbiler med Scanias 13-liters gassmotor. Dette er en krokbil med komprimert gass og to trekkvogner. Trekkvognene er en med flytende og en med komprimert gass.

Scania bruker Otto-motor på sine gassbiler. Disse har tennplugger som antenner gassen. Frem til nå har det vært forholdsvis hyppige serviceintervaller for å bytte disse, men nå lanserer Scania nye tennplugger som får 120.000 kilometers serviceintervall.

Kommer mye

Enn så lenge har de batterielektriske bilene som Scania har levert, vært begrenset opp til boggibiler med 27 tonns totalvekt. I løpet av neste år vil det også komme biler og vogntog med opp til 40 tonns totalvekt.

Scania har som alle de andre leverandørene slitt med uforutsigbarhet i sine leveringstider. Slik situasjonen er for øyeblikket er det kortest leveringstider på BEV-lastebiler.

Powered by Labrador CMS