Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Det er over 30 år siden Eivind Moen (53) startet opp på egne bein som anleggsgartner. Han gikk på Statens gartnerskole i Lier og begynte med det han var utdannet til.
Det personlige foretaket ble til aksjeselskapet Eiker Grøntmiljø i år 2000. I 2009 gikk Isachsen Gruppen inn og kjøpte 51 prosent av aksjene. Da Steen & Lund også ble en del av Hæhre- og Betonmast- selskapene, ble all anleggsgartnervirksomhet samlet, og Eivind Moen hadde i flere år ledene jobber der.
Etter hvert begynte Moen å leke med tanken å gå tilbake til å jobbe i mindre skala. Tilbake mot det han en gang startet opp med, og som modnet seg over flere år. I 2019 tok han skrittet for å bli sin egen herre igjen.
Annonse
Dilla
- Jeg har jo alltid hatt dilla på både lastebiler og maskiner. Den første lastebilen jeg hadde var en Volvo F86 med kran bak hytta, sier Eivind Moen.
Opp igjennom årene har han hatt en del forskjellige biler. Felles for mange av dem er at de har vært tilpasset for å være så effektive som mulig når anleggsgartnerjobben skal gjøres.
Tippbilen han nå har tatt i bruk, har han brukt mye tid på å tenke igjennom. Planen var å bygge en bil som både er fleksibel og så lett det lar seg gjøre.
Egne mål
Sommerstid kjører Eivind Moen mye paller med alt fra kantstein til ferdigplen. Derfor strakk han planet slik at det har en innvendig lengde på fem meter. Dermed blir det plass til ei ekstra rekke med paller i forhold til i en standardkasse.
Det er Maur Bilpåbygg i Svelvik som har bygd kassa på bilen.
For å ha tilgang til å laste og losse paller, er bilen også bygd med hydraulisk nedfellbar sidelem på venstre side av bilen. Der er hele sidelemmen hengslet slik at den også kan brukes til å sidetippe masser, og det brukes forholdsvis ofte. På venstresiden av kassen er det helt rett kant ned i planet
Kassa på bilen er også bygget med kranhylser. I de bruker Eivind Moen ei tømmerkran for å grabbe masser.
Lettest mulig
For å spare vekt har Eivind Moen gått ned til fem millimeters plater i bunnen og fire millimeter i siden på kassen. For ikke å få ei kasse med alt for stort volum, har han også gått ned 10 centimeter på høyden på sidelemmene. Dermed forblir volumet 11,5 kubikk. Lavere sider er også en stor fordel når bilen skal lastes med mindre gravere.
- Jeg valgte bevisst motor med rekkesekser i stedet for V8 for å spare vekt. I tillegg har jeg alufelger og den laveste R-hytta, sier Eivind Moen.
R540-en til Moen er en av de første i Norge som er levert med Scanias nye tandemløft. Den løsningen kan ikke leveres i kombinasjon med navreduksjon som de fleste norske tippbiler har. Gevinsten er litt lavere vekt.
Bra nyttelast
Også bremmen i front på kassa mot hytta er byttet ut til fordel for nettingvegg. Eivind Moen hadde ønsket seg enda litt mer nyttelast, men er fornøyd med 13 tonn.
Hengeren han har tatt i bruk nå kjøpte han ny mens han jobbet i Isachsen i 2012. Den har samme sidetippløsningen som han har på bilen, og den fikk han kjøpt nå som nybilen kom.
- Påbygget både på bilen og henger blir forholdsvis tungt. Det blir mer stål når du skal ha sidetippen både på bil og henger. Derfor er jeg fornøyd med å kunne laste 30 tonn på bil og henger, sier Eivind Moen.
Første nye Scania
Selv om den nye bilen har et spesielt påbygg i forhold til de fleste andre tippbiler, har Eivind Moen hatt flere tilsvarende. Den største forskjellen er at tidligere har det vært bygd på Volvo-er. Den nye bilen er den første nye Scania-en han har. Selv om han har hatt noen brukte.
Det er langt mellom hver tippbil med likt påbygg som det Eivind Moen har. For han er det likevel den tredje bilen som er bygd opp etter samme lest. Den første fikk han produsert i 2007. Den største forskjellen på den bilen og den nye var at på 2007-modellen var det sidelemmer i aluminium.
Mange av ideene Eivind Moen har satt ut i livet på bilene sine, har han hentet på lastebilmessen Elmia i Sverige. En detalj fra derfra er strølemmen på nybilen som også er hengslet slik at den kan legges langs siden på kassa.
Dermed behøver den ikke tas av selv om han skal krabbe opp i kassa med en mindre gravemaskin, eller det skal tippes store ting som kan kile seg under strølemmen.
Brøytebil
Ved siden av nybilen har Eivind Moen også en Volvo FH som ble kjøpt brukt for to år siden, og som brukes på en brøytekontrakt vinterstid.
Også en traktor brukes på brøyting vinterstid, og han har tre gravere på 5,5, 13 og 20 tonn som går på alt fra rene grøntjobber til VA-prosjekter og opparbeiding av tomter for både private og næringseiendommer.