Hanne fikk livet snudd på hodet i løpet av sekunder. Da var NLFs Kollegahjelpen en god støtte i den tunge tiden. Foto: Privat/NLF

Hadde kjørt lastebil i to uker - så smalt det

Hanne hadde akkurat startet å kjøre lastebil da hun havnet i en alvorlig trafikkulykke i Alta.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Livet ble snudd på hodet.

- Når alt ble mørkt og kaldt, var det et lysglimt og en varmende støtte som kom fra Kollegahjelpen, forteller Hanne.

Smellet

Hanne ønsker å dele sine erfaringer, og med sin historie gir hun yrkessjåfører som har opplevd traumatiske hendelser på jobb, et ansikt.

Opplevelsen har uten tvil gått hardt inn på den unge sjåføren.

- Som en del av en dyster statistikk med møteulykke mellom personbil og lastebil, sto lille redde meg, helt fersk i jobben midt opp i en alvorlig ulykke. Verden min ble snudd på hodet og livet ble endret på bare få sekunder, forteller Hanne.

Hun følte at alt ble mørkt og kaldt og at det hele føltes så urettferdig.

Tung hverdag

- Det var likevel et lysglimt i mørket. Det å møte NLFs Kollegahjelpen og andre yrkessjåfører med samme traumatiske hendelser, var det som fikk meg videre. Det var små lysglimt i en tung hverdag, og det var ikke mange av dem like etter ulykken. Litt etter litt kunne jeg kjenne at de små lysglimtene hjalp på, forklarer Hanne.

Bakgrunn

  • Norges Lastebileier-Forbund (NLF) ønsker å rette søkelyset mot Kollegahjelpen som forbundet startet i 1995. Det er en landsdekkende støtteordning, basert på frivillig innsats, for lastebileiere og -sjåfører, som har opplevd ulykker, nestenulykker, ran eller andre sjokkartede opplevelser i forbindelse med jobben.
  • 2022 har blitt et dystert år med mange trafikkulykker, og så langt i år har 100 personer mistet livet på norske veier. Yrkessjåfører er en utsatt gruppe siden de ferdes mer på veiene enn de fleste, men i mange tilfeller kommer de ikke fysisk til skade. Påkjenningen er likevel for mange enorm i lang tid etter ulykken.

Videre forteller hun at det var hennes arbeidsgiver og andre lastebilsjåfører som oppfordret henne til å ta kontakt med kollegahjelpen. Det har hun ikke angret på at hun gjorde.

- Jeg tok mot til meg og ringte til, Yngve Harila, i kollegahjelpen. Der ble jeg rett og slett møtt med forståelse og åpenhet, og vi avtalte å møtes fysisk dagen etter. Det ble et sterkt møte og en tung samtale, men samtidig gjorde det godt. For meg var det gull verdt å få møte et medmenneske som var ydmyk og som kunne dele erfaringer med meg, forteller Hanne.

Godt med støtte

Opplevelsen var traumatisk og har påvirket livet til Hanne i ettertid.

- Hvert sekund, minutter, timer og dager etter den traumatiske ulykken gikk de samme bildene, lukten og følelsen på «repeat», om og om igjen oppe i hodet. Alt virket så håpløst. Da var det godt å vite at man ikke er den eneste som har hatt det slik. Selv om det var både trist og tøft å høre andres historier, var det samtidig veldig trøstende, forteller Hanne.

Hun mener at det å få snakke med sjåfører i samme båt og kollegahjelpen var det eneste som hjalp henne gjennom den vanskelige tiden.

- Kollegahjelpen og i mitt tilfelle, han Yngve, har vært og er, en utrolig fin ressurs når det som ikke skal skje, likevel skjer, sier Hanne.

Nå synes hun at kollegahjelpen virkelig fortjener heder og ære for den fine støtten og omsorgen de gir sjåfører i lignende situasjoner.

Gjør en fantastisk jobb

- Kollegahjelpen gjør en fantastisk jobb der de må lytte til usensurerte versjoner av forferdelige ulykker. Når de samtidig klarer å vise empati og dele erfaringer som kan hjelpe oss videre, viser det at vi virkelig trenger dette støtteapparatet rundt oss yrkessjåfører når alt annet svikter, mener Hanne.

Til slutt oppfordrer hun alle som kommer i lignende situasjoner om å ikke nøle med å ta kontakt med kollegahjelpen.

- Jeg er utrolig takknemlig for at de var her for meg, og at de er der for alle yrkessjåfører.

Tøffe tak

Yngve Harila, driver transport og kranservice i Vadsø, og er ved siden av jobben en av tre kontakter for NLFs kollegahjelp i Finnmark.

- Det har vært relativt rolig her oppe i nord i år, men vi har hatt to tilfeller der to lastebiler har vært involvert i en trafikkulykke. Hanne var en av dem, sier Harila.

Han forteller at han i begge tilfeller ble kontaktet.

- Når ulykken først skjer, så er kollegahjelpen viktig. Vi er glade for at folk tar kontakt etter en ulykke, for det er det kollegahjelpen er til, og det er alltid tøft for de som er involvert, forklarer Harila.

Belastende

- Yrkessjåfører som havner i alvorlige ulykker blir avhørt av politiet. De føler seg ofte mistenkeliggjort, og det er belastende for sjåføren. Heldigvis fikk jeg truffet Hanne etter ulykken på tross av store avstander her oppe i Nord, forteller Harila.

Han tror at det viktigste er at de som havner i en ulykke får snakke med en person som har lang erfaring i bransjen.

- Jeg er ikke noen psykolog, men en vanlig mann. Det at jeg kan stille opp, kommer fra forbundet og kjenner næringen, veier tungt i transportbransjen, sier Harila.

Powered by Labrador CMS