E134 Oslofjordtunnelen byggetrinn 2 kan snart «bare være 1-2 år unna byggestart». Her fra Verpen på Askersiden. Det skal bygges et parallelt løp til den eksisterende tunnelen.
Illustrasjon: Statens vegvesen
Håper å halvere stengetiden
Når det skal bygges nytt løp i Oslofjordtunnelen, er målet i det eksisterende løpet kun to stengninger per dag på maks. 30 minutter og utenom rushtiden.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Det er målet E134 Oslofjordtunnelen byggetrinn 2 nå jobber for å få til når en skal i gang med å bygge ny tunnel om 1-2 år.
Fra seks til to stengninger
- Vi har tidligere sagt at vi har vurdert å måtte stenge inntil 6 ganger om dagen, alternativt 4 timer hver dag. Vi har møtt forståelse for dette, men samtidig har vi forstått at dette blir svært belastende for brukerne av Oslofjordtunnelen, forteller prosjektleder for E134 Oslofjordtunnelen byggetrinn 2, Anne-Grethe Nordahl.
- Vi har derfor gått en runde til og kunne nå presentere en løsning der vi kun stenger 2 ganger per dag, og kun 30 minutter hver gang. Dette ble svært godt mottatt, forteller Nordahl.
I tillegg til de nye stengeperiodene skal det også etableres en varslingsordning på SMS, tilsvarende Nabovarsling.no - E16 Bjørum- Skaret
Sprenger nytt tunnelløp
Mer enn 1 million kubikkmeter med stein skal sprenges, med mer enn 2000 salver i tunnelen.
Det skal også sprenges mer enn 300 salver «i dagen».
Prosjektet skal pågå i mer enn 3 år.
Det er mange hensyn å ta når det bygges nytt tunnelløp:
- Fremkommelighet for trafikken
- Nattesøvn for naboer
- Entreprenørens arbeidstidsordninger
- Arbeid nær trafikk
- Kapasitet og trafikksikkerhet i omkjøringsveier
- Trafikksikkerhet