DISKRÉ: Møter du denne bilen ute langs veien, kan du ikke se at det er danseplass inne i hytta. Hele forlengelsen er skjult innenfor sidespoilerne i forlengelsen av hytta.Foto: Espen Braata
Her er den i Norge
Første «Storebror-Scania» i Norge. Du skal være en kjenner for å se det ved første øyekast.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Det var sist sommer at Scania lanserte en større og dypere sovehytte. På denne modellen trekkes bakveggen 27 centimeter lenger bak. Det gjør at sengen i bilen kan trekkes ut, og bli 100 centimeter bred på midten.
Selv om det er mange som ønsker seg og drømmer om bedre plass inne i hytta, var det et litt annet behov som gjorde at Scania tok frem denne modellen. Utgangspunktet for den nye modellen var nemlig forsvarskunder som ønsket å transportere mer personell pr. kjøretøy.
Ved å trekke bakveggen de 27 centimeterne bakover fikk de plass til en seterekke til bak føreren. Innvendig i hytta er det blitt 20 centimeter lenger fra pedalene og til bakveggen, og det er også mulig å ha bena rett ned bak fører- og passasjerstolen.
Annonse
- Det er mange som er interessert i denne hytta. Det er både folk som vil ha bedre plass og større seng. I tillegg er det flere trafikkskoler som er interessert, sier Vidar Lehne, produkttekniker i Scania og mannen som har spesifisert hvordan denne bilen skal se ut.
De største
Hytta er blitt lenger, men det synes ikke nødvendigvis ved første øyekast. Hele forlengelsen blir skjult innenfor spoilersettet som de fleste trekkvogner er utstyrt med.
Den forlengede hytta leveres på både R- og S-serien, på biler med høyt tak eller normaltak. For kunder flest ble de nye hyttene nylig tilgjengelig for bestilling.
Først
Trekkvogna som Norsk Scania bestilte, er en av de aller første eksemplarene som er produsert, og en forseriebil.
Det vil komme noen små justeringer på hvordan kundebilene vil se ut når de kommer fra samlebåndet i Södertälje.
Den «norske» bilen kom så tidlig at fabrikken valgte å bruke nettopp den når de skulle lage reklamemateriell for den nye hytta.
Lenger
Fordi bakveggen kommer lenger bak på ramma, har Norsk Scania valgt å øke akselavstanden på sin demo trekkvogn fra 310 til 335 centimeter.
Bilen de har bygget er flaggskipet til Scania. Det er en S-serie med den nye toppmodellen i motorrekka med 770 hestekrefter. Bilen er også utstyrt med Scanias løftbare tandemakslinger som ble lansert i fjor.