Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Ford har vist frem E-Transit Custom. Dette blir den andre elektriske varebilen fra Ford. I tillegg til E-Transit som nylig er satt i produksjon skal selskapet nemlig lansere ytterligere fire elektriske varebiler innen utgangen av 2024.
Når Europas mestselgende varebil nå blir elektrisk, vil dette få betydning for mange sjåfører og selskap. For Ford er lanseringen av den elektriske utgaven av Custom derfor svært viktig og vil ifølge Hans Schep, general manager, Ford Pro i Europa bety et veiskille for Ford i det europeiske markedet.
Nye Ford E-Transit Custom er bygd på en helt ny plattform som designet for elektrisk drivlinje. Rekkevidden er foreløpig beregnet til 380 km, og vil kunne lades med DC-hurtiglading. Uten at Ford opplyser nøyaktig hvor god hengerkapasitet den vil få, sier de at den vil være god. Er det mulig at vi nå får en elektrisk varebil med en hengervekt tilsvarende den på en forbrenningsmotor?
Annonse
Bilen vil få en elektrisk arkitektur som er utviklet for å passe inn i Ford Pros økosystem. Ford Pro består av en rekke løsninger og apper som skal bedre produktiviteten og forenkle overgangen til den den elektriske hverdagen. I likhet med 2-tonns Transit vil bilen også få Pro Power, et system som gjør at eksempelvis en håndverker kan benytte bilen som energikilde til elektrisk utstyr og verktøy.
Design
Ettersom Custom nå er bygd på en helt ny plattform, får bilen også et nytt utvendig design. Samtidig vil den være godt gjenkjennelig, men får blant annet en led-stripe i underkant av panseret i fronten. Videre har frontdesignet mye av de samme formene som vi kjenner fra andre Ford-varebilmodeller, men grillpartiet blir enda kraftigere enn vi er vant med.
Bilen blir lavere enn to meter slik at den passer inn i de fleste parkeringshus, gulvet blir lavere både når det gjelder innsteg og i varerommet.
Bilen som ble vist frem til Europeisk presse i Barcelona var utstyrt med svært mørke ruter, og vi ble advart om at det vi skimtet muligens ikke ville være helt identisk med produksjonsmodellen. Inne i førerhuset ser vi en stor senterskjerm, ikke ulik den som sitter i E-Transit. Videre er det tradisjonelle instrumentclusteret erstattet med en digital skjerm som ikke er senket inn i dashbordet, men sitter plassert rett bak rattet.
Vil bli populær
Ford Transit Custom har i flere år vært blant de aller mest populære 1-tonns varebilene i Norge. Nå forventer Ford Motor Norges administrerende direktør også stor etterspørsel etter den helelektriske varebilnyheten.
– Etter den enorme interessen som vår nye helelektriske 2-tonns E-Transit har skapt blant norske kunder, forventer vi at E-Transit Custom også vil bli en svært etterspurt helelektrisk varebil i det norske markedet. Med vårt nye økosystem av tjenester som øker bedriftenes produktivitet og reduserer kjøretøyenes nedetid til et minimum, kan Ford, som allerede i en årrekke har vært Europas mest solgte nyttekjøretøymerke, nå levere en kombinasjon som er som skapt for Norge, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.