BATTERI: Scania har åpnet sin nye batterimonteringsfabrikk i Södertälje, Sverige.

Her er Scanias nye montasje-fabrikk for batterier

Den ble åpnet i september.

Det var et historisk øyeblikk for Scania da den nye montasjefabrikken for batterier ved hovedkvarteret i Södertälje ble innviet tirsdag 5. september.

ROBOTER: Det er høy grad av automatisering ved fabrikken, men det skal også arbeide ca. 550 ansatte på anlegget.

Driftsstarten av den nye montasjefabrikken for batterier gjør serieproduksjon av kraftige premium elektriske kjøretøyer (BEV) mulig.

– Jeg er ekstremt stolt av alle kollegaer som har lagt sitt hjerte og sinn i dette. I Scania har vi gjort det til vår oppgave å drive skiftet mot et bærekraftig transportsystem. Med batterifabrikken i drift har vi en av grunnsteinene på plass for å akselerere overgangen til elektrifisering, sier Christian Levin, konsernsjef i Scania og Traton Group.

Battericelle for tungtransport

Scania sikter mot at halvparten av alt konsernet selger er elbiler i 2030.

– Skiftet til elektrifiserte løsninger er den største transformasjonen i transporthistorien, og 2023 er året da det virkelig tar av. Bevisene lanseres én etter én, og investeringen på 1,5 milliarder svenske kroner i denne nye batterienheten er en av dem, fortsetter Levin.

I april i år avduket Scania og Northvolt en fellesutviklet battericelle designet for tungtransport. Cellen produseres ved fabrikken Northvolt ETT i Nord-Sverige og vil fra 5. september settes sammen til pakker ved det nye 18.000 kvadratmeter store anlegget i Södertälje. 

Det gjør også oppstart av serieproduksjon av Scanias elektriske lastebiler for regional transport mulig.

Storskala produksjon

Ved å plassere monteringsanlegget i tilknytning til chassislinjen i Södertälje, som ble redesignet i sommer for storskala produksjon av elektriske kjøretøy, er forutsetningene for raske og effektive produksjonsflyter på plass. 

Batterimonteringen vil sysselsette 550 Scania-ansatte og er svært automatisert, fra innkommende varer gjennom produksjon til levering.

– Til tross for et raskt skiftende forretningslandskap, består løftet vårt om å alltid sette kundene våre først. Å være premium betyr at vi leverer løsninger som både er av høyeste kvalitet – og bærekraftige. Cellen som settes sammen til moduler og pakker er et perfekt eksempel på dette. Den har kapasitet til å drive lastebiler i 1,5 millioner kilometer – tilsvarende lastebilens levetid. Det er et privilegium å drive endring sammen med alle våre partnere og kunder, sier Marcus Holm, sjef for produksjon og logistikk i Scania.

Powered by Labrador CMS