På bildeserien over heiser en kranfører på en kranbil en container over en vei for å plassere den på planet til en annen kranbil. Den hengende lasten svinges over en vei der det kommer en personbilkjørende. Den passerer under den hengende lasten.
Det er mange lover gjelder for denne hendelsen og verstefall-scenarioet.
La oss ta det verst tenkelige utfallet først; at containeren faller ned på personbilen og sjåføren dør eller skades.
Annonse
– Da kommer straffelovens paragrafer 280 og 281 til anvendelse, sier professor Asbjørn Strandbakken ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen.
I paragraf 280 står det: Med fengsel inntil 3 år straffes den som uaktsomt volder betydelig skade på en annens kropp eller helse.
I paragraf 281 står det: Med fengsel inntil 6 år straffes den som uaktsomt forvolder en annens død.
– Det er helt vanvittig å heise opp en container over en bil som kjøres på en vei. Hvis den faller på bilen stiller man svakt i retten når det gjelder å unngå straffansvar, sier professoren videre.
I tillegg kommer erstatningsansvar.
Fare for allmennheten
Så går vi til hendelsen slik den faktisk skjedde; at containeren ble heist over bilen uten å falle ned.
Her mener professor Strandbakken at paragraf 356 i straffeloven er aktuell: Uaktsom fremkalling av fare for allmennheten straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.
Arbeidstilsynet
AT.no har også vist bildene til Arbeidstilsynet og bedt om kommentar:
– Hovedregelen er at det ikke skal befinnes seg personer under hengende last. Bruksanvisningen til kraner og lastebilkraner vil spesifisere at ingen skal gå eller befinne seg under hengende last. En arbeidsgiver kan derfor normalt ikke planlegge et arbeid som pålegger en kranfører å utføre en løfteoperasjon over personer. Byggherreforskriften § 8 gir forpliktelser til å iverksette tiltak for å hindre skader på passerende trafikk. Hvis løfteoperasjonen må foregå over vei, vil et aktuelt tiltak være å stanse trafikken mens løfteoperasjonen pågår. Her virker det som om veien skulle ha vært sperret av mens løftingen pågikk, er svaret fra Arbeidstilsynet.
I Byggherreforskriften står det at: Forsettlig eller uaktsom overtredelse av denne forskriften eller vedtak gitt i medhold av forskriften, eller medvirkning til dette, straffes i henhold til arbeidsmiljøloven kapittel 19.
Her står det blant annet i kapittel 19 at:
Arbeidstaker som uaktsomt overtrer bestemmelse eller pålegg gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter. Medvirkning straffes på samme måte. Er overtredelsen forsettlig eller grovt uaktsom, kan bøter eller fengsel inntil tre måneder, eller begge deler, anvendes.
Ved særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil ett år anvendes.
Statens vegvesen
Statens vegvesen viser til Skiltforskriften:
– Det skal foreligge en godkjent arbeidsvarslingsplan ved alt arbeid på og ved offentlig vei. Arbeid uten godkjent arbeidsvarslingsplan ved offentlig vei kan sanksjoneres av skiltmyndigheten med stans av arbeid jf. skiltforskriftens § 34.1. I håndbok N301 Arbeid på og ved vei er det ikke gitt egne, særskilte krav ved kranløft over vei. Men utførende virksomhet skal risikovurdere alle arbeidsoperasjoner. Risikovurderingen danner da et grunnlag for de risikoreduserende varslings- og sikringstiltak som kreves eller er nødvendig. Disse vil da være en del av en arbeidsvarslingsplan, sier seksjonssjef i Statens vegvesen Transport og
samfunn, Helge Stabursvik.
– Den som håndterer en slik kran har et svært stort ansvar, og myndighetene ser alvorlig på slike hendelser, sier han videre.
- Feil å feste i topp-punktene
Anders Kanten, instruktør med fagbrev i kran- og løfteoperasjonsfaget hos Viken Kompetanse trekker frem enda en stor feil som gjøres:
- Generelt sett er kun offshorecontainere laget for å bli
løftet fra topp-punktene. Containeren på bildet i saken er ikke en slik
container, og den løftes dermed ikke i henhold til bruksanvisning eller regelverket
(NS-ISO 3874). Dette er derfor ikke et lovlig eller et sikkert løft, sier han.
- Et
risikomoment, er at containeren kan være full av tunge ting som for eksempel
verktøy. Den midterste bærende bjelken på toppen av containeren er ikke
dimensjonert for slike krefter et slikt løft medfører og den kan da i ytterste
konsekvens gi etter. Da risikerer kranføreren at containeren brekker, åpner seg
i bunnen eller faller i fra hverandre i luften.
- For at kjettinger ikke skal gnage på siden av containeren,
så burde kranføreren også ha benyttet et såkalt spredeåk som minsker
belastningen på kjettingene og fordeler vekten fordelaktig.
Kanten fremholder videre:
- Hvis kranføreren velger å ikke lage en risikoanalyse eller
en sikker jobbanalyse (SJA) og heller ikke setter seg inn i bruksanvisningen
eller ignorerer den, kan dette tolkes som grov uaktsomhet. Dermed risikerer
kranføreren lovens maksimale straffeutmåling ved ulykker som fører til
personskade eller død. Det sagt, så er det en mulighet for at arbeidstaker ikke var
klar over risikoen eller har fått mangelfull opplæring. I henhold til lovverket, er det arbeidsgivers ansvar å risikovurdere arbeidsoperasjoner, gjøre
arbeidstakere kjent med risikoer som kan oppstå av arbeidet og at alle ansatte
har nødvendig opplæring og øvelse i hensiktsmessig arbeidsteknikk og bruk av
farlig utstyr.
- Arbeidsgiver eller den som i arbeidsgivers sted leder
arbeidet risikerer også bli dømt i denne saken, sier han.
MEN, dersom containere er helt tom, KAN det være lovlig å løfte den i toppunktene:
- Hvis containeren på bildet var tom, så er ikke
nødvendigvis løftemetoden ulovlig, hvis kranføreren har sjekket i
bruksanvisningen og sett at dette er lovlig for den aktuelle containertypen, sier Kanten.