Under lunsjpausen til kontrollørene på Støkken kontrollstasjon kom en tysk bil med semihenger inn på stasjonen for å ta pålagt hvile. Etter at kontrollørene var ferdige med sin pause gikk en av kontrollørene bort til sjåføren og fikk forklart at han måtte rydde vinduet som var fylt opp med bord, leddstriper, vimpler og navneskilt og flytte seg slik at de kunne fortsette kontrollen.
Mens kontrolløren gikk bort til en annen sjåfør, som var ute i samme ærend som tyskeren, for å også be denne om å flytte seg, valgte tyskeren å fyre seg opp og ville forlate plassen uten å rydde vinduet. Da bestemte kontrollørene seg for å ta en utvidet kontroll av kjøretøyet. Det må nevnes at kommunikasjonen stort sett foregikk via Google translate.
Kjettingtrøbbel
Annonse
Sjåføren hadde med seg de lovbestemte kjettingene, men da han viste frem kjettingene som skulle være til hengeren var disse av en type kontrolløren hadde sine tvil om ville passe på hengerhjulene. Sjåføren ble da bedt om å montere kjettingene for å vise at de passet. Etter å ha holdt på rundt 45 minutter, uten å få på kjettingene kom det en dose saftige tyske gloser og kjettingene ble kastet på hengeren og han ga opp.
Da kontrollørene tok kvelden sto fremdeles tyskeren på plassen og gjorde ett nytt forsøk på å få på kjettingene. Sjefen i Tyskland mente nemlig at kjettingene passet til de hjulene, men han fortalte kontrollørene at sjåføren aldri hadde lagt på kjettinger tidligere.
Enden på visa var 3000 kroner i bot for manglende kjettinger, i tillegg manglet det bombrikke som resulterte i ytterligere 8000 i bot. Alt dette fordi han ikke "gadd" å rydde vinduet før han ville forlate kontrollplassen på vei ut av landet med tom bil.
Kontrolløren forteller at sjåføren var en hyggelig mann og at tonen var god, med unntak av frustrasjonen når han ikke fikk kjettingen til å passe. I tillegg til ovennevnte så var bilen feilmerket med bred last skilt, uten at det fikk noen andre konsekvenser enn at han måtte fjerne det.