ARBEIDSGIVER HAR ANSVARET: Regiondirektør for NHO Viken Oslo, Vegard Einan, tar opp en økende problemstilling som har oppstått - særlig etter pandemien.

Hjemmekontor avtales med arbeidsgiver – ikke Vy eller værmelderen

I denne kronikken tar NHO-regiondirektøren opp hvorfor det er problematisk at eksterne aktører anbefaler at du skal holde deg hjemme.

Kronikk av Regiondirektør for NHO Viken Oslo, Vegard Einan

I nyhetsbildet har det blitt stadig vanligere å se forskjellige aktører oppfordre til hjemmekontor. Problemet for næringslivet er ikke bare at meteorologene anbefaler hjemmekontor. Det forsterkes av at aktørene i kollektivtrafikk og jernbanen, særlig Vy, også anbefaler det samme når togene står. Det skjer dessverre altfor ofte.

Det er sant at snø og ekstremvær kan være utfordrende for folk flest. Det samme er tog som står, eller flatt dekk. Men, selv om mange arbeidsplasser har blitt mer fleksible etter pandemien er det fortsatt situasjoner hvor fysisk oppmøte ikke bare er ønskelig, men faktisk avgjørende for bedriften. La oss ikke heller glemme at mange arbeidstakere faktisk har helsegevinst av å komme seg til jobb og møte kolleger. Det er ikke heller alle som bor slik at hjemmekontor er en mulighet.

Etter pandemien har vi sett en uheldig trend: Ulike offentlige aktører, som Meteorologisk institutt, Vy eller Ruter, anbefaler hjemmekontor uten å ha myndighet til det. Jeg tror mange nordmenn tolker dette som påbud eller signaler fra myndighetene – en naturlig konsekvens av den store tilliten vi har til offentlige aktører. Det er i og for seg positivt at vi har denne tilliten, men det kan også føre til praktiske problemer for bedrifter som ellers forventer at arbeidstakere kommer fysisk på jobb når det er planlagt.

Flere bedrifter har meldt at ansatte unnlater å møte opp fysisk, det kan være på salgs- eller kundemøter, viktige interne workshoper eller nødvendige og planlagte kurs, fordi aktører som Vy eller Meteorologisk institutt fraråder det. Dette er ikke en konstruert problemstilling – det er en høyst reell utfordring, særlig etter pandemien.

Arbeidsgiver har ansvaret for å tilrettelegge for arbeidsdagen, inkludert hvor arbeidet skal utføres. Hvis hjemmekontor er hensiktsmessig og avtalt, er det ingen problemer. Slik er da også de aller fleste dagene. Når eksterne aktører, som ikke har noe ansvar for bedriftenes måloppnåelse, begynner å gi råd som påvirker folks arbeidsdag, oppstår det en skjevhet som i verste fall kan skade både bedriftene og deres kunder.

Poenget er dette: Arbeidstaker har en plikt til å møte på jobb med mindre noe annet er avtalt med arbeidsgiver. Det er arbeidsgiver som vet hva som kreves for at arbeidsplassen skal fungere og har ansvar for å lede, fordele og organisere arbeidet. Det er arbeidsgiver som må veie behovet for fysisk oppmøte opp mot praktiske utfordringer, inkludert været.

Offentlige aktører må gjerne melde at det kommer snø, eller at togene ikke går i dag heller, men arbeidsgiverne må avgjøre om de ansatte skal møte på jobb.

Både jeg og bedriftene i NHO Viken Oslo heier på fleksibilitet og tillit – men også på ansvarsfordeling og respekt for bedriftenes behov.

Powered by Labrador CMS