
Hvorfor er det så dyrt med AdBlue nå?
Miljøvennlig og dyrt.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
De høye prisene på gass og energi fortsetter å drive urea-prisene oppover. Flere store urea-produsenter har store utfordringer og stenger ned hele eller deler av produksjonen. Samtidig er etterspørselen rundt om i verden større enn tilbudet og dette skaper turbulens i markedet med ekstreme priser som resultat.
AdBlue er et produkt som brukes i kjøretøy som har avgassrensesystemer med SCR-teknologi. I dag er teknologien i prinsippet i alle privatbiler og tunge kjøretøy med dieselmotorer.
AdBlue er til tross for navnet, en fargeløs væske som består av en blanding av avionisert vann og 32,5 % urea. SCR betyr «selektiv katalytisk rensing» og er en teknologi som renser eksosgassene fra dieselmotorer. For at teknologien skal fungere, må AdBlue-væske sprøytes inn i eksossystemet.
Det siste året har prisen på urea steget enormt og dette har gjort at Arom-dekor Kemi akkurat som mange andre AdBlue-produsenter har måttet heve prisen:
- I Arom-dekor følger vi nøye utviklingen på råvareprisene og håper markedet vil stabilisere seg i nær fremtid. Så snart prisene på Urea går ned, vil vi også justere ned prisen på vår AdBlue, sier Herman Bruno, salgssjef i Arom-dekor Kemi AB.
EU importerer urea fra Asia, der det er en betydelig økning i eksport til blant annet India som igjen bidrar til større etterspørsel enn tilbud, noe som også driver opp prisene.
- På det internasjonale markedet stiger urea-prisen og denne utviklingen ser ut til å fortsette fremover og gi grunnlag for ytterligere prisøkninger, spesielt på nitrogengjødsel, sier Bruno.