OLJEN FLØT: Her spruter hydraulikkolje ut av en skadet slange på det nederlandske vogntoget. Det nederlandske sjåføren fikk kjøreforbud med krav om å reparere skaden inne på Sokn kontrollstasjon.
Hydraulikkoljen fløt – måtte repareres på stedet!
SOKN: Sjåføren var på vei i retning en undersjøisk tunnel med hydraulikkolje rennende rett ut fra en avrevet slange.
Potensielt kunne dette gitt farlige situasjoner. Olje på vei
er glatt å kjøre på, og kontrollørene tenkte med gru om biler i tunnelen, kanskje
i en sving, hadde sklidd i oljen nede i tunnelen. Selv om det blir hypotetisk
kunne biler havnet i tunnelveggen, eller i motgående kjørefelt.
Reparere på stedet
Hypoteser eller ei, dette nederlandske vogntoget fikk
kjøreforbud med påbud om å reparere hydraulikkoljelekkasjen på stedet før det
kunne forlate kontrollstasjonen. Det var Statens vegvesens kontrollører på
Sokn, en øy nord for Stavanger i retning Haugesund, som avdekket oljelekkasjen
under en kontroll torsdag 11. januar.
Annonse
- Den lekket olje da den kom inn på kontrollstasjonen. Hvor lenge
den hadde lekket olje er det ikke godt for oss å si, men det rant nok ut
tre-fire-fem liter mens den sto på plassen hos oss, og før man fikk tettet
lekkasjen midlertidig, sier kontrollør Karol Pajk.
Kobling i bakken
Pajk sier sjåføren forsøkte å overbevise kontrollørene om at
dette bare var rester som lå i en slange som hadde blitt skadet, men
kontrollørene fikk en klar forståelse av at oljen kom rett fra en hydraulikktank.
I denne kan det være mange liter olje…
En annen hypotetisk tanke er hva som i verste fall kunne
skjedd om metallkoblingen i enden av hydraulikkslangen hadde skapt gnister mot
veien. Kunne dette skapt brannfare? Dette får man heller ikke svar på.
Heldigvis kan man kanskje si.
Det er selvfølgelig heller ikke heldig for miljøet at
hydraulikkolje renner fra hydraulikkslanger som har løsnet.