STORT: Det kreves krefter og muskler når Jørgen Grenne i Nesstra skal løfte på plass Christine Aspelunds skulptur Urtidshval på toppen av Tøyenparken. Skulpturen er hugget ut i Larvikitt.Foto: Espen Braata
Jørgen er kunstneres favoritt blant kranbilsjåførene
OSLO: Jørgen Grenne er mange kunstneres favoritt blant kranbilsjåførene. Han har spesialisert seg på å heise og montere kunstverk i de fleste størrelser. Godset er verdt enorme summer.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Det begynte for tre år siden da hans arbeidsgiver Ragnar Nesset, som driver Nesstra AS, kjøpte en brukt kranbil. Den tidligere eieren av denne bilen hadde vært fast «kunstløfter» i en årrekke, og Nesstra AS ble spurt om de ville overta den spesielle kjøringen.
Mange av kundene er faste. De trenger både bistand med å transportere og heise på plass skulpturer og andre kunstverk både når de er ferdig utformet og skal stilles ut. I tillegg er det mange kunstverk som vises på forskjellige gallerier og andre arenaer hvor de må flyttes på. Fellesnevneren på mange av verkene er at de er enten store, tunge eller begge deler. De som ikke er noen av de delene, er ofte skjøre.
Ta tiden
Annonse
- Du må ta tiden til hjelp når du driver med dette. Det nytter ikke å stresse, sier Jørgen Glenne. Han begynte å kjøre kranbil i 2005 og har etter hvert blitt en meget erfaren kranfører.
Hvor mange kunstoppdrag det er, varierer mye. I gjennomsnitt anslår Jørgen Grenne at han driver med kunst i en eller annen form i alle fall et par ganger i måneden. Oppdragene strekker seg fra en times tid til flere dager. Enkelte ganger er hele uker fylt med bare flyttinger eller monteringer av skulpturer.
Presisjon
Kunstner Sebastian Kjølaas fulgte spent med da hans skulptur «Clear the air! Clear the sky! Wash the wind» ble montert ved Sirkusplassen på Tøyen i Oslo.
Hans kunstverk handler om karbonfangst og lagring, og det er et fem meter høyt forkullet monument som ble kjørt til Oslo i to deler i tillegg til sokkelen kunstverket står på. Når kunstverket skulle monteres og plasseres, handlet det om centimeterjusteringer for å få det slik kunstneren og hans medhjelpere vil ha det.
Dette prosjektet hadde kunstneren jobbet med i godt over ett år før det endelig kunne stilles ut, og de 4,5 tonnene med massivt tre kunne vises frem for publikum.
Tilpasset
Det er ikke alle kunstverkene som er like enkle å få tak på i fysisk forstand. Derfor har Jørgen Grenne med godt over gjennomsnittet utvalg av stropper i de fleste lengder og utførelser. I tillegg ligger det en mengde kiler, spett og annet nødvendig verktøy på bilen til enhver tid.
Også krana som Jørgen Grenne bruker har blitt justert litt for hans litt spesielle bruk. Krana er en HMF 9520 som sitter på en 4-akslet Volvo FH540.
På fjernkontrollen har han progressive spaker, og hastigheten på krana kan stilles ned i trinn på 10 og 10 prosent. I tillegg er farten på svingen på krana stilt opp til 100 prosent mot 65 som er standard. Biln er bygd hos MCE i Utne.
Dyrt
Det er ikke bare at kunstnerne ofte har jobbet lenge med verkene sine. En god del av de har også noen svimlende verdier. Flere av kunstverkene som har hengt i kroken til Jørgen Grenne har vært verdsatt til over 100 millioner kroner.
Det gjør at du i tillegg til kontroll kran og utstyr må egne forsikringer som dekker de svimlende summene.
Langt
Mange av kunstnerne vil bare bruke de kranførerne de har et forhold til og stoler på. Derfor har Jørgen Grenne mange langturer i løpet av året. I sommer og høst var han for eksempel i Bergen. Først for å montere utstillingen, så var det tilbake etter noen måneder for å ta den ned og kjøre den til neste utstilling.
En av de faste oppdragsgiverne er Norsk Billedhoggerforening. I deres hage ved Carl Berner i Oslo er det stadig vekk skulpturer som skal flyttes. Utfordringen der som mange andre steder er plassen. Å komme frem med en kranbil som er ti meter lang, fire meter høy og har fire akslinger med en beskjeden smidighet gir noen utfordringer. Nøkkelen er å klare å holde hodet kaldt.