DAIKIN: Diesel vil være det ledende drivstoffet i 5-7 år, deretter vil trolig hydrogen ta over som energikilde for kjøleaggreagatene, forteller Marco Napolitano, Produktsjef Europe, Daikin Transport Refrigeration.

Kald satsning fra Daikin

NY AKTØR: Daikin er mest kjent for sine varmepumper her i Norge, men nå skal selskapet også inn i markedet for kjøleaggregater for lastebiler.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Selskapet kjøpte i 2016 italienske Zanotti. Ved hjelp av deres kunnskap fra varmepumpeutvikling har Daikin nå frambragt en ny generasjon kjøleaggregater som de hevder har vesentlig reduksjon i energiforbruket.

Dette oppnås ved at man har en trinnløs regulering på hastigheten både på kompressoren og viftene. Dermed går ikke disse enhetene unødvendig, og de kan i stedet sørge for optimale temperaturer ved lavt energiforbruk.

De store kjøleaggregatene leveres foreløpig kun med dieselmotor, men er designet for å benytte elektromotorer i fremtiden.

Selskapet har også løsninger for mindre kjøretøy som er fullstendig batterielektriske.

Med introduksjonen av de nye modellene starter samtidig en utvidelse av markedsføringen i hele Europa. Norge er på planen, og selskapet skal begynne å bygge salgs og servicenettverk fra våren 2022 og forventer å være klare for leveranser mot slutten av året.

Powered by Labrador CMS