TUNGTRANSPORT: Tyngre lass gir færre turer og færre tunge biler på veiene. Mindre utslipp, er en annen konsekvens av forslaget til lovendring. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Kan bli tillatt med tyngre lass
Ferske rapporter viser stor samfunnsøkonomisk gevinst av å øke tillatt totalvekt på lastebiler på veiene.
Statens vegvesen sender derfor ut på høring et forslag om å
øke tillatt totalvekt for bestemte vogntog på enkelte veier.
Både hovedveiene og lastebilene har over tid utviklet seg
til å tåle mer last. Nå endres også lovverket, hvilket betyr at samme mengden
varer kan kjøres med færre turer. Denne endringen kan gi 116 millioner færre
kjørte km på norske veier til glede både for de som betaler for transportene og
for de andre trafikantene som møter færre lastebiler på turen sin. Mindre
kjøring gir lavere utslipp, færre ulykker og kortere køer, melder Statens
vegvesen.
Færre turer
Annonse
- Forslaget innebærer at hvert vogntog kan ta med seg mer
gods på hver tur, som igjen gir færre turer. Det vil være positivt både for
bedriftene, klimaet, sikkerheten og økonomien. Det er en viktig del av vårt
oppdrag å legge til rette for næringslivets verdiskapning og mobiliteten for
landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Forslaget gjelder 6- og 7-akslede vogntog bestående av
lastebil med slepvogn. For slike vogntog foreslås tillatt totalvekt økt fra 50
til 54 tonn. Dersom vogntoget er elektrisk (nullutslipp), får vogntoget i
tillegg inntil 2 tonn tilleggsvekt, for å kompensere for vekten av
nullutslippsteknologien og kan kjøre med 56 tonn.
Betydelige samfunnsøkonomiske gevinster
På oppdrag fra Statens vegvesen har Transportøkonomisk
institutt (TØI) utarbeidet to rapporter som vurderer de samfunnsøkonomiske
gevinstene ved å tillate økte vekter på et utvalg kjøretøykombinasjoner
generelt (TØI 1950/2023) og differansen dersom økningen forbeholdes kun
nullutslippskjøretøy (TØI 2026/2024).
TØI har analysert effekten av hvordan økt tillatt totalvekt
påvirker transportkostnader, trafikkarbeid, transportmiddelfordeling, veislitasje,
klimagassutslipp og øvrige eksterne faktorer. De finner at tiltaket kan gi
betydelige samfunnsøkonomiske gevinster. Det er besparelsen i
transportkostnadene som utgjør majoriteten av nytten. Ved åpning for alle
lastebiler senkes transportkostnadene med hele 4 milliarder kroner hvert år.
Tiltaket beregnes også både å spare liv og utslipp. Særlig positivt er det at
tiltaket virker på dagens lastebiler uten å måtte vente på nyanskaffelser og at
så mye av veinettet er klart.
- Flere ønsker å øke tillatt totalvekt for enkelte typer
vogntog, og det er positivt at vi nå kan sende dette forslaget på høring. Det
er bra for klima og det er bra for trafikksikkerheten. Nå ønsker vi innspill på
forslaget til endringer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Flere modeller
Statens vegvesen ønsker å forbeholde noe av vekten for
nullutslippskjøretøy, for at ikke disse skal miste den såkalte
vektkompensasjonen for vekten av nullutslippsteknologien. Det er mulig å
forbeholde større deler eller hele vektøkningen til biogass og nullutslipps
lastebiler. Tiltaket vil da ha raskere effekt på klimamålet, mens reduksjonen i
transportkostnadene vil komme noe senere fordi nytten vil avhenge av
utskiftning av dagens lastebiler. Hastigheten i utbygging av ladeinfrastruktur
i hele landet må følge med.
Forslaget gjelder for de over 40.000 kilometer med veier som
er tillatt for 60 tonn tømmertransport, og ytterligere over 15.000 kilometer
med veier som er tillatt for totalvekt 50 tonn. De siste krever at
fylkeskommunene som veieiere tillater endringen.
Bruksklassene Bk10/42 og Bk10/56 foreslås fjernet. Endringen
forutsetter at veieierne omklassifiserer sine veier i disse bruksklassene. Det
foreslås midlertidige bestemmelser som vil gjelde for veger som ikke blir
omklassifisert i veilistene.