I fremtiden kan fartsgrensene bli usynlig uten oppkobling mot GPS og datanettverk.

Kan gjøre skilt med fartsgrenser overflødige

Geofencing kan hjelpe med å unngå fartsbøter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Ford tester nå en tilkoblet kjøretøyteknologi som en dag kan gjøre skilt med fartsgrenser overflødig. Systemet lager ved hjelp av geofencing usynlige geografiske grenser, og kan bidra til å gjøre veiene tryggere for alle typer trafikanter, spesielt i områder rundt skoler, sykehus og andre steder hvor det er lavere fartsgrense.

Fords Geofencing fartsbegrenser-system kan også hjelpe med å unngå fartsbøter, om man ikke har fått med deg skiltet med fartsgrensen.

- Kjøretøyteknologien som gjør at bilen hele tiden er tilkoblet, kan gjøre både deg som sjåfør og de rundt deg tryggere i trafikken. Geofencing kan redusere hastigheten, der det er behov og når det er et behov for det, sier Michael Huynh, manager, City Engagement Germany i Ford Europa.

Geofencing er en virtuell grense definert av GPS-teknologi.

Illustrasjon av områder i en by med GPS-områder med bestemte fartsgrenser som bilen automatisk følger når den er på nett.

I fremtiden vil systemet gjøre det mulig for sjåføren selv å lage sine egne områder og sette fartsgrensen så lavt som 20 km/t. Grensene kan også settes lavere og høyere i forhold til pågående veiarbeid, tid på døgnet eller andre lokale forhold.

Tester av systemet skal fortsette til mars neste år. De er en del av et større prosjekt hvor nye E-Transit skal prøves i forskjellige typer bransjer med ulike bruksområder i seks europeiske land, inkludert Norge.

Ford bruker også geofencing for å bidra til renere luft i byene. I tester gjennomført med Transit Custom ladbar hybrid kjøres varebilen automatisk på ren elektrisitet hver gang den befinner seg i en lavutslippssone.

Powered by Labrador CMS