USIKKER: Reidar Dahl er usikker på hva fremtidens drivstoff blir. Nå har de fått sin første gassbil. Det eneste som er helt sikkert, er at utviklingen skjer fort.Foto: Espen Braata
Kindlistuen & Dahl: Første steg mot utslippsfritt
Kundekrav medvirket til at Kindlistuen & Dahl fra Øyer i Gudbrandsdalen bestilte og tok i bruk sin første lastebil med gassmotor.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Transportselskapet, som også driver som entreprenører og skogsentreprenører, har 37 lastebiler i parken. Trenden de siste årene har vært at stadig flere av oppdragsgiverne har krevd at det skal brukes lav- eller nullutslippsbiler for å kunne være med å konkurrere på oppdragene.
- Det er stadig flere av oppdragsgiverne våre som har begynt å stille krav om biler enten på gass eller batteri. Derfor gikk vi for én bil med gassmotor og én med vanlig dieselmotor da to av krokbilene skulle byttes ut, sier daglig leder Reidar Dahl.
Større forskjeller
Annonse
Han tror det vil bli stadig flere biler bygget og tilpasset den kjøringen de skal gå på.
- Den største utfordringen for oss med en sånn bil er logistikken for å få fylt gass. Enn så lenge er det bare komprimert gass (CBG) som er tilgjengelig på ett sted i vår region, sier Reidar Dahl.
Utfordringen med komprimert gass, er at rekkevidden blir betydelig kortere enn en tilsvarende mengde flytende gass ville gitt. For å fylle flytende gass må de enten til Oslo eller Trondheim.
Likt bygd
Den nye Scania R410-en med gassmotor er bygget med krokbygg. Den er bygget på samme lest som de andre krokbilene selskapet har. Eneste forskjell er litt lenger akselavstand på gassbilen for å få plass til de største tankene Scania leverer for komprimert gass på 900 liter.
- I hverdagen holder rekkevidden for oss. Det aller meste av den kjøringen denne bilen skal brukes på er i en 10 mils radius fra Øyer og Lillehammer, sier Reidar Dahl.
Lokal gass
Enn så lenge har de fylt gass på anlegget til det lokale renovasjonsselskapet GLØR. De er også en av oppdragsgiverne den nye gassbilen skal kjøre for. Også GLØR bruker egenprodusert biogass som drivstoff for sine egne komprimatorbiler som går i Lillehammer-regionen.
Selv om det fungerer brukbart å tanke hos GLØR, vil Reidar Dahl ha tankanlegg for gass på sitt eget anlegg i Øyer. Det gir både mer fleksibilitet og færre ekstraturer og spart tid.
Mellomløsning
Hva som blir de permanente energikildene for lastebilene på både kort og lang sikt, er ikke Dahl sikker på. Men at det vil bli mer differensierte biler som er tilpasset både kjøremønster og oppdragstype er han sikker på.
- Jeg er litt usikker på om den teknologien som er på gassbilen vi har fått nå blir den endelige. Det skjer mye, og utviklingen går fort, sier Reidar Dahl.
Vokst
Kompisene Reidar Dahl og Ole Amund Kindlistuen startet selskapet sammen i 2001 med én tippbil. To år senere utvidet de til to tippbiler, og i 2009 gjorde både bilpark og omsetning et skikkelig byks.
Nå har selskapet 37 lastebiler, og 23 av disse er rene tippbiler. Resten av bilparken er krokbiler, tankbiler og maskinflyttere. Krokbilene er de som har den mest allsidige bruken med både maskinflytting, avfallskjøring, kranarbeid og mye transport av biomasse. Tankbilene går i all hovedsak på transport av husdyrgjødsel.
For ved siden av transportvirksomheten har også Kindlistuen & Dahl seks skogsmaskiner. De driver også innen anlegg med fem gravere fra 20 til 35 tonn og seks hjullastere.
Kjøpt anlegg
I 2018 la Gausdal Bruvoll ned sagbruket på Øyer. Eiendommen ble «solgt som den er», og de to kompanjongene Kindlistuen og Dahl har sammen med sine folk gjort en formidabel rydde- og oppussingsjobb på eiendommen etter at de overtok den.
Bygningsmassen som tidligere var produksjonslokaler på sagbruket, har blitt romslig verksted og vaskehaller. De store overbyggene ute på det 110 dekar store området er perfekte for å parkere den store bil- og hengerparken under tak.
Utgangspunktet når Kindlistuen & Dahl kjøper nye biler er at forhandleren skal ha kveldsåpne verksteder, og alle bilene går på serviceavtaler. Hengerne reparer de på eget verksted, mens småting på bilene som enten ikke dekkes av serviceavtalen eller er kjappere å fikse selv gjøres på deres eget verksted.