KOLONNE: Her blir det kolonnekjøring fra uke 12.
Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Kolonnekjøring i E39 Mastrafjordtunnelen
I uke 12 starter Statens vegvesen et større vedlikeholdsarbeid i E39 Mastrafjordtunnelen. Som et prøveprosjekt vil trafikken bli styrt med døgnkontinuerlig kolonnekjøring.
– Det var har vært mye arbeid i
Byfjord- og Mastrafjordtunnelen den siste tiden, og vi har full forståelse for
at med dette i tillegg, så kan det oppfattes som ekstra krevende, sier
byggeleder Tom Sverre Knutsen og prosjektleder Bjørn I Andersen i Statens
vegvesen.
–
Men dette er et helt nødvendig vedlikehold som ikke kan vente, og da er vi nødt
til å gjøre det nå for at vi fortsatt skal kunne tilby trygge tuneller. Vi skal
gjøre vårt ytterste for å minimere påvirkningen dette vil ha på trafikantene,
men ber om forståelse for at det vil kunne oppstå noe kø, spesielt på de mest
trafikkerte tidspunktene. Men da er det viktig å minne om at vi gjør dette
arbeidet for
alle dem som kjører denne vegstrekningen, understreker de.
Slik blir arbeidet
Arbeidet
starter i Mastrafjordtunnelen mandag 18. mars kl. 00.00, og er planlagt å være
ferdig fredag 22. mars kl. 05.30.
–
Det blir kolonnekjøring døgnet rundt i hele denne perioden, men vi åpner
selvfølgelig så snart arbeidet er ferdigstilt. Kolonnene skal kjøre
kontinuerlig, og antallet ledebiler vil nødvendigvis være høyest på dagtid. Det
vil si at det ikke vil bli fastsatte tidspunkter for kolonnene.
Etter
påske vil tilsvarende arbeid også utføres i Byfjordtunnelen. Også tidspunkt for
dette vil bli godt varslet.
Dette skal vi gjøre
–
Arbeidet vi helt konkret skal gjøre nå er å forsterke kanter og skifte
drensledningen noen steder, som forarbeid for asfaltering som skal utføres
senere i vår. Vi kommer tilbake med informasjon om trafikkavvikling om dette
arbeidet når det nærmer seg, legger Andersen til.
Byggelederen
understreker at det ikke er mulig å gjøre dette omfattende arbeidet uten
konsekvens for trafikantene.
–Ved
en ordinær måte å gjennomføre dette arbeidet på i Mastrafjordtunnelen måtte vi
ha hatt kolonnekjøring i opp mot fire uker. Derfor ønsker vi å prøve en ny måte
å jobbe på, og på den måten prøve å minimere ulempene spesielt med tanke på de
fastboende på øyene. Ved å jobbe døgnet rundt vil vi kunne jobbe mer effektivt
og den totale arbeidstiden blir kraftig redusert.
–
Og igjen; dette er et nødvendig vedlikeholdsarbeid som ikke kan vente. Og det
er nettopp som er drift og vedlikehold av riks- og europavegnettet: Et strengt
inspeksjonsregime sørger for at vi har oversikt over tilstanden, og dermed kan
vi sette inn rett tiltak til rett tid. Drift er å holde vegen åpen i dag,
vedlikehold er å sørge for at vi klarer det i morgen. Og for at de som er ute
og arbeider på vegen skal ha en trygg arbeidshverdag, ber vi om at alle
trafikantene viser hensyn og følger ledebilene gjennom hele
tunnelen avslutter Knutsen og Andersen.