Litauisk vogntog ble kjørt fullt lastet, med nødløsning på bremsene, sammenstroppet, med punktert drivdekk og med rammeskjev semitrailer etter utforkjøring, for å levere varer i Trondheim.

Kom knust, punktert, rammeskjev og sammenstroppet for å levere gods

Mottakeren av varene kontaktet politiet og Statens vegvesen som tok affære.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Tirsdag 20. april ringte en portvakt hos en bedrift i Trondheim til politi og vegvesen for å varsle om et fullt lastet utenlandsk vogntog som var i svært dårlig forfatning.

Det viste seg at dette vogntoget hadde kjørt av veien på vei fra Storlien i Sverige til Trondheim før påske. Utforkjøringen resulterte i at sjåføren havnet på sykehus i flere dager, og at vogntoget ble berget og innelåst.

Viking hadde gitt transportbedriften beskjed om at verken bil eller semitrailer var i kjørbar stand. Likevel fikk sjåføren beskjed om å levere varene med det ødelagte vogntoget, etter sykehusoppholdet.

Sjåføren kjørte fra Stjørdal til Ranheim med det trafikkfarlige vogntoget, fullt lastet, med punktert drivhjul, rammeskjev semitrailer, knust høyre front stroppet sammen, løse lufttanker stroppet opp og kun nødløsning for berging med luftslanger til bremsene.

- Vi fulgte vogntoget til nærmeste verksted, inndro papirer og skilt på både bil og semitrailer, fører og firma er informert om at kjøretøyene får ikke ut på veien før det er reparert i trafikksikker tilstand, skriver Statens vegvesen i en melding etter hendelsen.

Det ifølge Vegvesenet ikke gitt noen straff ut over at vogntoget må repareres før det kan kjøres videre:

- Det er nok bot nok at de må reparere bilen i Norge. De ville kjøre bilen hjem for reparasjon, men det var aldri et aktuelt tema, sier kontrolleder Morten Frantzen i Statens vegvesen til Nidaros (krever abonnement).

Powered by Labrador CMS