SKAL BLI FLERE: 177 elektriske biler i havna i Drammen, står det i bildeteksten Posten har lagt ved i denne pressemeldingen. Det skal bli betydelig flere!
Kun el eller biogass for Posten
2030: Nå strammes både krav og mål inn. Om seks år skal Postens egne biler kun gå på el eller biogass.
Den offensive omstillingen av bilparken er et av flere grep
som er besluttet for at konsernets nye klimamål skal innfris.
- Vi har redusert våre utslipp med 55 prosent siden 2012. Vi
har kommet langt i miljøarbeidet, men fortsatt gjenstår det store og krevende
kutt. Derfor øker vi nå både tempo og ambisjonsnivå i klimaarbeidet. Vårt nye
klimamål innebærer at i 2030 skal klimagassutslippene være redusert med 38
prosent fra 2022-nivå. Vi skal være en drivkraft i omstillingen til et
lavutslippssamfunn, og med dette ambisiøse målet og arbeidet vi har foran oss
drar vi bransjen og samfunnet i riktig retning, sier Tone Wille, konsernsjef i
Posten Bring.
Betydelige investeringer
Den nye ambisiøse målsetningen innebærer omfattende
investeringer blant annet i elektriske lastebiler, ladeinfrastruktur,
energiproduksjon og togtransport, gjennom de neste seks årene. Posten Bring har
de siste årene utstedt grønne obligasjoner for 3,5 milliarder kroner. Disse
midlene benyttes bl.a. til å etablere terminaler som innfrir høye
miljøsertifiseringskrav og anskaffelser av nye elektriske kjøretøy. I 2021 var
Posten Bring den første nordiske logistikkaktør som utstedte grønne
obligasjoner.
Utvalgte tiltak og mål for Posten
Halvparten av Norges innbyggere får nå levert post og pakker
med el-kjøretøy
Fra 2026 skal pakker og post distribueres med elektrisk
varebil i de 60 mest folkerike kommunene i Norge, det tilsvarer 70% av
befolkningen
Alle konsernets egeneide kjøretøy vil gå på el eller biogass
i 2030
Utslipp fra egne kjøretøy og bygg skal reduseres med 85
prosent innen 2030
Posten Bring kjøpte den første elbilen i 1994. Nå er om lag
halvparten av konsernets kjøretøy på fossilfrie energikilder
Utslipp fra leverandører skal reduseres med 30 prosent innen
2030
Det jobbes med å øke bilenes fyllingsgrad.
Distribusjonsruter optimaliseres og driften effektiviseres
Gods flyttes fra bil til tog. Posten Bring er i dag Norges
største bruker av gods på tog
På en rekke av konsernets terminaler er det etablert eller
bygges ny ladeinfrastruktur for kjøretøy, særlig lastebiler og vogntog, som
krever mer spesialiserte ladefasiliteter
Konsernet reduserer bruken av fly
På terminaler vil det etableres anlegg som produserer og
øker selvforsyningen av fornybar energi – også til bruk av elbilene
Energieffektivisering og redusert bruk av energi i bygg,
sorteringsanlegg og maskiner
I Danmark skal alle varebiler som benyttes være elektriske i
2025
I Stockholm, Gøteborg og Malmø skal 50 prosent av varebilene
som benyttes være elektriske i 2024 og 100 prosent i 2025
2100 elektriske kjøretøy
Posten Bring har i dag Norges største elektriske
kjøretøysflåte med over 2100 elektriske kjøretøy og halvparten av Norges
befolkning får nå levert post og pakker med el-kjøretøy. Innen 2030 skal alle
konsernets egeneide kjøretøy gå på el eller biogass, det innebærer at rundt
3400 varebiler og lastebiler vil være elektriske, mens det forventes at rundt
130 kjøretøy vil benytte biogass.
- Samtidig som vi nå investerer betydelige beløp i
elektriske kjøretøy, så bygger vi i Norge ut en nasjonal ladeinfrastruktur for
tunge elektriske kjøretøy ved terminaler over hele landet. I Sverige og Danmark
fortsetter vi arbeidet med å installere ladere på flere av våre terminaler. I
Norge er det behov for å øke tempoet i arbeidet med å etablere en offentlig
ladeinfrastruktur for tungtransport. Denne infrastrukturen er vi og bransjen
helt avhengig av for å kunne ta i bruk flere tunge el-kjøretøy og omstille til
et lavutslippssamfunn, sier Wille.
Mer på tog
Det skal også gjennomføres ytterligere reduksjoner i
utslippene ved at volum av gods skal flyttes fra lastebil til tog. På
terminaler vil det etableres anlegg som produserer og øker selvforsyningen av
fornybar energi – også til bruk av elbilene.
- I tiden fremover vil vi stille enda strengere miljøkrav
til våre samarbeidspartnere, både leverandører av transport og av varer og
tjenester. Samtidig vil vi hjelpe samarbeidspartnere med å redusere utslippene
ved blant annet å kunne gi tilgang på ladeinfrastruktur der det er praktisk
mulig, sier Wille.
I 2021 satt Posten Bring, som første logistikkaktør i Norge,
klimamål (Science Based Targets) mot 2030 i tråd med Parisavtalen. I dag ligger
Posten Bring foran veikartet som ble lagt for to år siden og nå heves
ambisjonsnivået. Det nye miljømålet innebærer at det totale utslippet i 2030
vil reduseres med 38 prosent fra 2022-nivå. Utslippsreduksjonen skal
gjennomføres selv om konsernet forventer vekst og økte volumer i årene som
kommer. Innen 2040 skal konsernet ha netto null utslipp, det betyr at utslippet
må kuttes 90 - 95 prosent fra 2022-nivå.
Det nye vedtatte miljømålet meldes inn til Science Based
Targets initiative, verdens ledende organ for forpliktende utslippskutt.