Nå skal det kun benyttes tyngre kjøretøy på el- og biogass.
– Dette er en stor milepæl for oss i Posten Bring. Vi har
arbeidet lenge med å få på plass en lengre korridor der vi hver dag gjennom
hele året utelukkende bruker lastebiler på fornybar energi til å frakte pakker
og gods. Vi har et tosifret antall transporter som kjører denne strekningen
hver dag, så dette er et miljøtiltak som vil merkes, sier direktør for
mennesker og bærekraft i divisjon Nettverk Norden i Posten Bring, Margrethe
Aamodt.
Totalt er det fem lastebiler som benytter biogass som
driftes på strekningen Oslo-Stokke-Oslo. I løpet av kort tid vil også noen
elektriske lastebiler bli satt inn på denne ruten.
Annonse
– Vi har høy aktivitet og frakter hver dag mye pakker og
gods mellom Vestfold og Oslo. Strekningen disse lastebilene kjører i løpet av
ett år, er nærmere 15 ganger rundt jordas omkrets. Utslippskuttet tilsvarer det
årlige utslippet fra 182 dieselpersonbiler, fortsetter Aamodt.
MILEPÆL: – Dette er en stor milepæl for oss i Posten Bring, sier direktør for mennesker og bærekraft i divisjon Nettverk Norden i Posten Bring, Margrethe Aamodt.
Milepælen er viktig med tanke på konsernets strategi om å
fase ut fossile kjøretøy innen 2030. Da skal også alle konsernets egeneide
kjøretøy benytte fornybar energi. I dag har Posten Bring landets største flåte
av kjøretøy som drives av fossilfrie og fornybare energikilder, med totalt
2.972 kjøretøy.
– Oslo-Stokke er den aller første strekningen vi har
gjennomført en slik omstilling med tyngre kjøretøy. På lengre sikt skal vi
koble sammen de ulike landsdelene i Norge med tunge kjøretøy som bruker
fornybar energi, slik som biogass og elektrisitet. Et viktig grep vi nå gjør er
å bygge en nasjonal ladeinfrastruktur ved terminalene våre, slik at vi sikrer
oss kapasitet på lading av kjøretøyene som kommer i årene framover, avslutter
Aamodt.