TILPASSET: Lagsbilen som Torbjørn Halsvik (t.v.), Erlend Johannessen og Didrik Krogstad fikk i januar er et skikkelig spesialbygg. BKK har sin egen standard på hvordan deres tilsvarende biler skal bygges opp.Braata, Espen
Lang levetid på spesialbil
BERGEN: Det er en stor jobb når montørene i BKK skal bytte kranbilen i ny bil.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
De mindre kranbilene er helt avgjørende når selskapene som eier og driver strømnettet over hele landet skal gjøre jobben ute langs strømlinjene. Bilene fungerer nærmest som en Leatherman-tang. De brukes til det aller meste.
BKK i Bergen er en av Vestlandets største eiere av nyttekjøretøy. Totalt har de over 600 biler i parken og 37 av disse er lastebiler. De siste ukene og månedene har flere av kranbilene blitt byttet ut og oppgradert med nye. To nye Mercedes-Benz Ategoer og to nye Scania P-serier i XT, alle med kran, har blitt levert.
Faste biler
Annonse
Lagsbilen som montørene Didrik Krogstad og Torbjørn Halsvik deler med lærlingen Erlend Johannessen er lastet opp med utstyr, verktøy og deler slik de vil ha det. Det å ha kontroll på hvor ting befinner seg er helt avgjørende for å kunne gjøre jobben effektivt. Selv om bilene til BKK i utgangspunktet er likt bygd opp, er det store personlige forskjeller på hvordan ting er organisert.
Stort sett jobber de tre i bydelen Fana i Bergen og Os kommune, og det er i stor grad nyanlegg de jobber med i tillegg til beredskap når strømmen plutselig blir borte.
I midten av januar fikk de ny bil. Den nye bilen er en Mercedes-Benz Atgeo 1530 med helluft og et spesialpåbygg for deres formål. Den er også utstyrt med bakmontert Palfinger-kran. I all hovedsak er bilen bygget over samme lest som den 12 år gamle MAN TGL-en de parkerte.
Spesielt påbygg
BKK har i mange år brukt Kalandseid karosseri til å bygge sine montørbiler. Med alt som skal være med på bilen, og alt hva den skal brukes til, er det viktig med et gjennomprøvd påbygg som fungerer.
Påbygget er spesielt på flere måter. 15-tonnsbilen har dobbelt dekk over hele planet med store skuffer under planet. I tillegg er det høye skap med varme i forkant av planet på hver side av bilen. Inne imellom rammevangene er det i tillegg et langt rom for oppbevaring av løfteverktøy til bruk på linjene.
I fremkant og bakkant av påbygget er det også stativer for å transportere stopler.
Nyttig kran
Selv om Palfinger-kranen på bilen ikke er større enn en 9-tonnmeter er den fleksibel og har god rekkevidde. Nesten 10 meter rekker den hydraulisk, og settes det siste manuelle utskytet i øker rekkevidden til 11,5 meter.
Kranen brukes til like mange forskjellig oppdrag som bilen selv. Mye av kraningen den brukes på er å løfte og holde kabeltromler når nye kabler skal legges. Fortsatt er det mange luftstrekk igjen i Norge, og der må det rett som det er byttes stolper. Enten fordi de har blitt skadet eller ødelagt. Da er kranen nødvendig å ha.
Selvberging
Det er ikke alltid det er en vei helt frem til stedet de skal jobbe. Derfor er disse bilene også utstyrt med en vinsj som ligger bak i ramma under krankonsollen.
- Det hender at vi har bruk for både vinsjen og krana for å komme oss ut igjen, sier Didrik Krogstad og flirer.
Stor jobb
I forkant av at de skulle bytte bil begynte de tre brukerne en liten ryddeaksjon i gamlebilen. Overskuddsmateriell, og det som var modent for søpla, ble kastet i forkant.
Selv etter at gamlebilen var mest mulig ribbet var det en lang dags jobb å flytte over alt av utstyr, verktøy og ikke minst klær.
For i Bergen er det viktig å ha med seg klær for enhver anledning. Og med tre mann på bilen blir det fort en del som skal på plass.