BYTTER PLASS: Å få tungtransporten inn i kollektivfeltet er noe både Norges Lastebileier-Forbund og NHO Logistikk og Transport har arbeidet for lenge. Det anses derfor som en stor seier for medlemmene. Foto: NLF
Lastebilaktører jubler for tungtrafikkfelt
PRIORITERES: Transportnæringen er positive til at lastebilene prioriteres og får bruke kollektivfeltet på flere strekninger i Oslo-området.
– Vi i transportbransjen er ikke akkurat bortskjemte med
slike gode tiltak, så dette er svært positivt, sier adm. direktør Maarten Beck i
Toten Transport med tradisjoner tilbake til 16. mai 1975.
400 biler
Selskapet har i dag totalt 400 biler og kjører ruter i hele
Norge. Sjåførene merker hver dag på kroppen hvilke utfordringer køer og
forsinkelser gjør med arbeidsdagen. Oslo er definitivt en av flaskehalsene i
deres ruter, og nå er de veldig fornøyde med at de får tilgang til
kollektivfeltet.
Annonse
– Vi ser veldig positivt på at vi nå får benytte
kollektivfeltet i en periode der utfordringene med kø inn og ut av Oslo blir
ytterligere utfordrende, sier Beck.
Beslutningen om å åpne kollektivfeltet for tungtransport på
utvalgte strekninger ble tatt onsdag 19. juni. Begrunnelsen for tiltaket kom i
forbindelse med stengingen av Ring 1 i Oslo. Elbilene måtte fra 6. mai ut av
kollektivfeltet, hvilket økte trykket i de vanlige kjørefeltene ytterligere og
det er blitt betydelig mer kø. Nå skal altså lastebilene inn i kollektivfeltet
og avlaste trafikken. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er positive til denne
beslutningen.
- Jobbet for lenge
– Dette er noe vi har arbeidet for lenge, og det er en stor
seier for våre medlemsbedrifter som i dag står i lange køer når de skal til,
fra eller forbi Oslo. Vi mener varetransport er samfunnskritisk infrastruktur
som hører hjemme i kollektivfeltet, sier adm. direktør Knut Gravråk i Norges
Lastebileier-Forbund.
Han understreker at samfunnet er helt avhengig av lastebilen
for å gå rundt.
– Når lastebilene nå får tilgang til kollektivfeltet, er det
en vinn-vinn-situasjon der trafikkflyten blir bedre for alle, samtidig som
varene kommer mer effektivt fram, sier Gravråk.
Også NHO Logistikk og Transport har arbeidet med saken over
lang tid og er nå svært fornøyd med avgjørelsen.
– Vi mottar stadig henvendelser fra frustrerte
medlemsbedrifter som opplever store utfordringer med trafikkbildet inn mot
Oslo. Det er allment kjent at kø koster samfunnet gjennom både utslipp,
ulykker, støy og veislitasje. Yrkessjåførene har i tillegg et tidsskjema de
skal forholde seg til: Forsinkelser fører til at man ikke rekker neste etappe,
som en båtavgang eller vareleveranse innen et gitt tidsrom, sier adm. direktør Are
Kjensli i NHO Logistikk og Transport.
Tilbake til Toten Transport og andre transportselskap som
får en gevinst av beslutningen. Man kan si at lastebilene og tungtransporten er
godsets kollektive transportør. Transportselskapene arbeider hver dag med å
sette opp de beste rutene som gjør at de kan ta med seg mest mulig last per
tur, ikke bare for økonomien, men også for å drive næringen på en mest mulig
bærekraftig måte.
– Det at vi rundt Oslo nå kan bytte plass med elbilene er
etter min mening fornuftig i et bærekraftsperspektiv. Det er en
vinn-vinn-situasjon der vi slipper å stå og stange i kø, samtidig som vi
frigjør plass for andre bilister, sier Beck.
Masse gods skal også ut av landet, og med ferger fra Oslo.
For Toten Transports del kjører selskapet for eksempel bildeler fra Raufoss som
fraktes til Oslo og Hjortneskaia eller Vippetangen, for å rekke en ferge.
– Mister vi Kielfergen, så kommer det ikke en ny båt etter
et par timer. Det er alltid en kamp mot klokka, og når vi må gjennom Oslo
daglig, betyr god fremkommelighet alt for oss, forteller Beck.
PS: Først blir kollektivfeltene fra Hvam-Tangerud og
Taraldrud-Klemetsrud åpnet for tungtransporten, men prosessen med å vurdere en
lignende løsning på E18 vestgående er allerede i gang. Ifølge Statens vegvesen
vil omskilting og merking av veibane starte natt til onsdag 26. juni, og varer
2-3 netter forutsatt godt vær.