TRONER: Toyota Land Cruiser er en av ytterst få store SUV-er som finnes på markedet med mye plass, mye krefter og en konstruksjon som tåler røff bruk.

Legende i 70 år

PRØVEKJØRT: Toyota Land Cruiser er selve symbolet på hardføre, store arbeidsbiler som tåler alt. Ny motor gir klassikeren en ny giv.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er formidable 70 år siden den første utgaven av det som har blitt Toyota Land Cruiser ble lansert. Fortsatt er den førstevalget blant mange av de mest kravstore bilkjøperne. Spørsmålet er hvor lenge.

STARTEN: Slik så den første Toyota BJ ut, forløperen til dagens Land Cruiser.

Nye utslippskrav har tatt livet av mange av de store SUV-ene i Europa. Svære biler med raust dimensjonerte motorer har for høye skadelige utslipp, og myndighetskravene blir stadig strengere. Derfor har mange produsenter valgt å legge ned produksjonen av disse bilene. Toyota går med andre ord litt motstrøms når oppgraderer legenden Land Cruiser.

Bunnsolid

Det har egentlig skjedd forsvinnende lite med Toyota Land Cruiser de senere årene. Likevel holder den stand som en av de mest populære «arbeids-SUV’ene» i Norge. I 2018 kom det en ny motor med mindre effekt som tok ned utslippene betydelig. Mange Land Cruiser-entusiaster rynket med rette på nesen av den nye motoren. Riktignok ble utslippene kraftig redusert, men det ble samtidig også trekkraften og kjøregleden.

OPPGRADERT: Toyota har oppgradert sin 2,8 liters dieselmotor til 204 hestekrefter og 500 Nm.

Nå har Toyota gjort en ny oppgradering av denne 2,8 liters dieselmotoren. Også denne gangen er utslippene betydelig redusert, men kreftene har blitt sluppet mer løs. Det gir en opplevelse og følelse av en helt ny bil på veien.

Vipper 200

Den firesylindrede dieselmotoren med common rail-teknologi har blitt tunet opp til å yte 204 hestekrefter og har et dreiemoment på 500 Nm. Motoren gir maksimalt dreiemoment fra 1600 til 2800 o/min. Det gjør at når du først har fått bilen i «langtur-gir», så forblir du der. Og apropos gir – som følge av lav etterspørsel på manuelle girkasser de senere årene, leveres Land Cruiser nå kun med den 6-trinns automatiserte girkassen.

HØYREIST: Land Cruiser er en svær bil. Du sitter høyt og har god oversikt.

Ingen billigbil

Toyota Land Cruiser er på ingen måte noen billigbil. Med bakseter ender prisen på nærmere 1,2 millioner kroner. Dermed er det mange betydelig mer sofistikerte og luksuriøse biler som Land Cruiser også slåss med. Likevel har Toyota en solid fanskare som trykker bilen til sitt hjerte. Som varebil begynner prisen på nærmere 600.000 kroner.

LIKT: Innvendig har det skjedd lite på Toyota Land Cruiser de siste årene.

Til forskjell fra de mer luksuriøse konkurrentene er Land Cruiser bygd for å tåle en støyt. Samtidig er det enormt med plass. Det er heller ingen av konkurrentene som er bygget med så mange hjelpemidler for å kunne ta seg frem i terrenget som Land Cruiser. Der de fleste andre må gi tapt, er det stort sett å skru på et knepp eller to til for å komme frem med Land Cruiser.

Terreng-sentral

OFFROAD: Alle funksjoner for stabilitet, høyde og fremkommelighet er samlet i midten av dashbordet.

Midt i dashbordet foran girspaken har Toyota samlet alt som handler om fremkommelighet. Det er her den største forskjellen fra «alle andre» ligger. For kombinasjonen av både langsgående og tverrgående sperrer sammen med lavserie på girkassa gjør Land Cruiser unik sammen med noen ytterst få konkurrenter.

Det er fem forskjellige offroad-modus på bilen. Selvfølgelig har Toyota også utstyrt bilen slik at du kan heise den på luftfjæringen. Med å heise den helt til topps forbedres også bakkeklaringen som er formidable 21,5 centimeter i utgangspunktet.

Innbyr til komfort

PLASS: Stor plass i varerommet gjør Land Cruiser til en favoritt for mange. Fortsatt er bakluka sidehengslet

Land Cruiser er ikke bilen for den som egentlig har drømt om en racerbil i alle år. Til det er den både for stor, tung og har et tyngdepunkt som nesten ligger på høyde med takplata på en skikkelig racerbil. Toyota Land Cruiser har et stykke igjen til konkurrentene når det kommer både til fjæring og stabilitet i høyere hastigheter. Den kan også oppleves som stumpete til tider.

Men setter du pris på å duve videre på din ferd i en bil som er betydelig mer lettkjørt enn de store dimensjonene skulle tilsi, er og blir Toyota Land Cruiser et godt alternativ. Med motoroppgraderingen virker også samspillet mellom motor, girkasse og drivverk enda mer harmonisk enn på lenge. Selv i hastigheter opp mot 110 kilometer i timen ligger turtallet godt under 2000 o/min. Det gjør mye for støybildet inne i bilen.

MANGLER: Det er ikke noe sted å legge fra seg mobiltelefonen. Det kunne Toyota kostet på seg.

Selv om bilen begynner å bli tilårskommen så har den fortsatt stor appell. For det er faktisk ikke alle som synes toutchskjermer for alle typer funksjoner i bilen er det ypperste av lykke. Her er det gammeldagse brytere for alt. Og på toppmodellen GX er det ingen ting som mangler.

Enklere og raskere

NYTT: Infotainment-systemet i nye Toyota Land Cruiser heter MM19 og er blitt betydelig raskere og støtter speiling av telefoner.

Infotainment-systemet som nå brukes i Land Cruiser er også kraftig forbedret. Det har kommet en ny og større skjerm som responderer betydelig raskere enn tidligere. Denne kan tilpasses etter brukerens ønsker og har praktiske funksjoner som hurtigknapper for de mest brukte telefonnumrene.

I tillegg støttes både Apple Car Play og AndroidAuto. Kartsystemet som sitter i bilen leveres også med fem års gratis oppdateringer som gjøres over nett. Også søkemotoren OneBox fra Google er tatt med i dette systemet

Sikrere

Toyotas eget sikkerhetssystem Toyota Safety Sense har også kommet i en generasjon to. Dette systemet inneholder for eksempel adaptive cruisekontroll, kollisjonsvarsler som kjenner igjen forgjengeren i mørket og syklister på dagtid.

Toyota Land Cruiser D-4D GX

Motor: 2,8 l rekke, 4-syl (Common Rail)

Effekt: 204 hk v/ 3400 o/min

Dreiemoment: 500 Nm v/1600-2800 o/min

Girkasse: 6-trinns automat

0-100 km/t: 9,9 sekunder

Toppfart: 175 km/t

Egenvekt: 2285 kg

L/B/H i cm: 478/188,5/185 cm.

Akselavstand: 279 cm.

Bakkeklaring: 21,5 cm.

Tillatt hengervekt: 3000 kg. (3500 kg. tilgjengelig)

Målt forbruk, landevei: 0,72 l/mil

CO2-utslipp: 204 g/km.

NOX-utslipp: 33,2 mg/km.

Tankvolum: 87 l.

Varerom: 2,3 m3.

Rimeligste modell : 598.600 kr (varebil)

Prøvekjørt modell: 760.400 kr (varebil)

PLUSS:

Fantastisk offroad

Arbeidshest

MINUS:

Er dyr

Gammelt design

Førsteinntrykk:5

Oser av å være en bil som tåler det aller meste. Du ser knapt forskjellen på en bil som er noen år gammel og en ny. Men det har skjedd mye med kjøreopplevelsen.

Kjøring:4

De snaut 30 hestekreftene og 50 Nm i forskjell i dreiemoment fra forrige modell har gitt en helt ny bil. Forholdsvis lettkjørt på landevei, men stumpete på dårlig vei.

Drivlinje:4

Det er fortsatt ikke mer enn 6-trinns girkasse i Land Cruiser. Tidligere kunne man få manuell girkasse, men etter å ha sett på salget de siste årene er det nå kuttet ut. Trekk for harde girskift og pluss for lavserie med sperrer.

Infotainment:5

Lett å bruke. Ikke bare motoren er blitt større. Det har også infotainment-skjermen. Den er enkel å bruke og sette seg inn i. Bra kart og også god lyd på telefon.

Førerhus/bagasjerom:4

Det er mange knapper, og i toppmodellen GX har du alt. Men også her ser du at Land Cruiser er en «godt voksen» bil som ikke har fått siste generasjon av teknologi.

Kontoret:4

Det er en del oppbevaring, men ikke noen steder du for eksempel kan legge fra deg mobilen. Det er én USB-kontakt foran i bilen i tillegg til sigarettenner.

Snittkarakter:5

Man får ingen aha-opplevelser verken av negativ eller positiv karakter. Man vet hva man får, en bil som tåler utrolig mye juling og alltid virker. Og som går ganske mye bedre enn forgjengeren.

Powered by Labrador CMS