PÅ DYPT VANN: Ford Ranger Raptor under vading i de finske skoger. Det var under slike forhold de fire nye utgavene ble presentert for nordisk motorpresse.
Leken pickup-satsning
FINLAND: Spesialversjoner i begrenset antall er Fords oppskrift på å drive opp salget av pickup-er. Nå lanseres fire nye utgaver, og den tøffeste er virkelig en «limited edition»: Bare 70 Ranger Raptor Special blir tilgjengelig i Norge.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
En helt ny Ranger er ventet neste år, men Ford hviler ikke bort ventetiden: «Pimpa» versjoner av dagens modell lanseres på løpende bånd, og nå ruller fire nye utgaver av den populære pickupen ut i Norge:
Ranger Raptor Special Edition, Ranger Stormtrak, Rager Wolftrak og Ranger MS-RT. Felles for dem alle er at de er oppgradert i detaljene, men altså ikke under panseret.
Alle spesialutgavene kommer med Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor; 170 HK på Wolftrak, 213 gamper på de tre andre. Firehjulstrekk er standard.
Annonse
Tøffe detaljer
I interiøret og eksteriøret er det derimot pusset opp etter alle kunstens regler: 3D-logoer, fartsstriper, farget søm i seter og dashbord, karbondetaljer og andre raffe stylingelementer. Den skal være ganske blasert som ikke synes de nye Rangerne er tøffe.
Tøffest av alle er altså Raptoren.
Denne bilen er utviklet av Fords motorsportavdeling «Performance», og nå har også stylingavdelingen tatt pickup-en litt videre:
Raptor Special Edition kommer i de tre lakkfargene Performance Blue, Conquer Grey og Frozen White. Sammen med disse får man svarte, matte racingstriper med rød kontrastfarge på panseret, taket, og på bakluken.
I tillegg til racingstripene har også tauekrokene blitt røde mens hjulbuene, støtfangerne, dørhåndtakene og Fords signatur-grill har fått en finish i matt svart.
På innsiden er spesialutgaven blitt mer sporty: Her er det røde sømmer i ratt, rundt instrumentpanelet og i dørene. Det Special Edition-eksklusive «Raceway Grey» instrumentpanelet hever førerhuset ytterligere.
Selges raskt
Den stylede versjonen er drøyt 20.000 kroner dyrere enn den opprinnelige Raptor.
Basert på erfaringene med «lillebror» Thunder, så kan det kan bli rift om denne spesialversjonen. Thunder er en stylet versjon av Ford Wildtrak, og da den ble lansert i Norge i fjor, var det i «limited edition». 200 biler ble tatt inn og solgt på 1-2-3.
Raptor blir altså enda mer begrenset, 70 biler til Norge.
– Spesialmodellene skiller seg ut, og de har vært en stor suksess i Norge. Følelsen av å kjøre noe spesielt som ikke alle andre har, er noe flere etterspør, sier Lars Fredrik Fløymo, merkevaresjef i Ford Norge.
Under panseret på Ranger Raptor Special Edition sitter en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue 213 HK dieselmotor med et dreiemoment på hele 500 Nm. Kreftene fordeles gjennom en 10-trinns automatgirkasse. Hjulopphenget er spesielt utformet for å takle tøft terreng i høy hastighet, samtidig som både kontrollen over bilen og komforten forblir uendret.
Ford har byttet ut BF Goodrich all-terrain-dekkene som standard på Raptor med General Grabber AT-dekk i 33 tommer. Dekkskiftet innebærer ifølge Ford mindre rullemotstand og mindre støy.
Den nye spesialutgaven av Raptor koster fra kr. 748.000.
Totalt 300
De tre andre spesialversjonene har hver sine markeder:
Wolftrak er «billigversjonen» med 170 HK og en pris fra 502.000 kroner. Inkludert i prisen er en stor sportsbøyle.
Ranger Stormtrak bygger på Wildtrak-serien, men kommer med flere komfortfunksjoner og altså nytt design. Elektrisk rulledeksel er standard på denne versjonen. Stormtrak koster fra 579.000 kroner.
Det siste, nye utgaven er ikke egnet for å kjøre rundt på anleggsplasser, men fortjener litt omtale likevel. Ranger MS-RT er nemlig utviklet sammen med racing-spesialisten MS-RT i England. Her er det fart og komfort på vei som teller, og MS-RT kommer med 20 tommers OZ Racing aluminiumsfelger, MS-RT sideskjørt og karbon-detaljer på sidespeilene.
Til sammen skal det i Norge selges 300 utgaver av de nye Ranger-versjonene.