Leder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes, ber regjeringen skjerpe seg.

- Lovløse tilstander i norsk varebilbransje

– Regjeringen har holdt på et helt år med å utrede noe som Sverige og Danmark alt har på plass av tiltak for å stoppe de kriminelle i varebilbransjen, sier en oppgitt leder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.

Publisert Sist oppdatert

– De aller fleste bransjer i Norge er godt regulert, men i varebilbransjen er det vill vest og fritt frem. Sosial dumping og økonomisk kriminalitet florerer, og de seriøse aktørene skvises ut. Men politikerne sitter på hendene, de store nettbutikkene lukker øynene. Forbrukerne ser bare «gratis frakt», men vet ikke hva som ligger bak, sier leder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.

Både Kripos og Økokrim har advart kraftig om tilstanden i bransjen. I politiets trusselvurdering for 2023 er arbeidslivskriminalitet i varetransportbransjen én av åtte kriminalitetstrusler som politiet mener er «særlig alvorlige».

– Skal vi få bukt med dette, trenger vi at både myndighetene og næringslivet tar kraftige grep. Alle vet hvordan tilstanden er, og politiet og arbeidstilsynet har ropt varsku lenge. Men det skjer veldig lite, sier Klungnes.

– Løsningen på problemet er ikke så komplisert, men det krever at de ulike aktørene tar ansvar. Regjeringen må innføre strengere regler, næringslivet må slutte å bruke useriøse aktører og politiet og Arbeidstilsynet må få ressurser til å avdekke og påtale kriminaliteten, sier han.

– Regjeringen må på banen

Klungnes peker særlig på at regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren er for lite konkret.

– Tiltakene i handlingsplanen følger de nye EU-reglene som gjelder internasjonal transport. Men det er få varebiler som går mellom landene.

– Når vi utfordrer regjeringen på dette, får vi til svar at det er under utredning. Men jeg klarer ikke med min beste vilje å se hvorfor man har holdt på et helt år med å utrede noe Sverige og Danmark har på plass. Jeg forventer mer av en regjering som har løftet arbeidslivskriminalitet så høyt på dagsorden, sier han.

Han peker på fire konkrete tiltak:

  • Innføre løyveplikt etter svensk modell for alle som driver varetransport i Norge, ikke bare biler over 3,5 tonn som i dag.
  • Strengere straffer for de som bryter reglene. I dag er sjansen for å bli tatt så liten og sanksjonene så milde at lønner det seg å drive kriminalitet.
  • Større ressurser til Arbeidstilsynet, Statens vegvesen og politiet for å avdekke og påtale ulovlige forhold
  • Allmenngjøre tariffavtalen slik den er for godsbransjen. Det vil gjøre det ulovlig å drive sosial dumping og gi politiet et nytt verktøy i kampen mot useriøse aktører.

– Vi forventer at dette kommer på plass snarest. For hver dag som går uten disse grepene, tjener kriminelle enda mer penger, og de seriøse aktørene skvises ut, sier Jim Klungnes.

Powered by Labrador CMS