Hva går rimeligst:
Forbruk: Vi satte to identiske Fiat Talento på prøve i Oslorunden, eneste forskjell mellom bilene var om de hadde automatisk eller manuell giring.
Foto: Torbjørn Eriksen
Manuell eller automatgirkasse
Sjelden anledning: Det er ikke ofte vi har muligheten til å teste to identiske varebiler med ulike girkasser som eneste forskjellen.
Fiat Talento automat vs. manuell
Spek
|
Automatgirkasse
|
Manuell girkasse
|
Motor, type | 2.0 EcoJet | |
Slagvolum | 1 997 cm3 | |
Maks. effekt | 170 hk v/ 3500 o/min | |
Maks. dreiemoment | 380 Nm v/ 1500 o/min | |
Miljøklasse | Euro 6L | |
EU-forbruk kombinert WLTP | 0,76 l/mil | 0,74 l/mil |
CO2-utslipp WLTP | 198 g/km | 195 g/km |
NOx-utslipp | 52,6 mg/km | 31,4 mg/km |
Kjørerute | 200 km | |
Totalt drivstofforbruk | 14,19 liter | 13,95 liter |
Drivstofforbruk | 0,71 l/mil | 0,70 l/mil |
Gjennomsnittshastighet | 58 km/t | 57 km/t |
Type girkasse / antall trinn | 6 trinns DCT | 6 trinns |
Drivhjul | Forhjul | |
Dekkdimensjon testbil | Maxis van smart snow 215/60R17C | |
Tillatt totalvekt | 3050 kg | |
Veid egenvekt m/fører for- / bakaksel full tank | 2140 kg | 2120 kg |
Egenvekt i vognkort | 1890 kg | 1865 kg |
Tillatt aksellast foran / bak | 1625 kg / 1650 kg | |
Utregnet nyttelast totalt | 910 kg | 930 kg |
Maks. tilhengervekt | 2000 kg | |
Tillatt kuletrykk | 80 kg | |
Aktuell vekt i test | 2780 kg | 2740 kg |
Lengde / bredde / høyde* | 539,9 cm / 195,6 cm / 196,7 cm | |
Akselavstand* | 3 498 mm | |
Bakkeklaring | 160 mm | |
Varerom (plan) l / b / h* | 294 cm / 160 cm / 142 cm | |
Volum varerom* | 6 m3 | |
Skillevegg bygger inn i varerom | 7 cm | |
Bredde mellom hjulkasser* | 124 cm | |
Lastehøyde* | 56 cm | |
Dørtype bak / b / h* | Dobbeldør / 137cm / 130 cm | |
Sidedør høyre - b / h* | 99 cm / 127 cm | |
Sidedør venstre - b / h* | 99 cm / 127 cm | |
Bredde førerkabin mellom dørpaneler | 149 cm | |
Lengde nedkant frontrute – bakvegg | 158 cm | |
Bredde døråpning førerdør | 92 cm | |
Lengde på sitteputen i førersetet | 48 cm | |
Høyde fra førersetet til taket maks. | 101 cm | |
Avstand fra seterygg til ratt maks. | 61 cm | |
Avstand fra seterygg til pedaler maks. | 97 cm | |
Justering sete lengderetning / høyde | 18 cm / 5,5 cm | |
Justering ratt lengderetning / høyde | 4,5 cm / 4 cm | |
Gulvhøyde, fra bakken | 60 cm | |
Høyde stigtrinn(fra bakken / mellom trinn 1 og 2) | 41 cm / 19 cm | |
Dette er pluss | Drivstofforbruk | Drivstofforbruk |
| Førermiljø | Førermiljø |
| Girskift | lasterom |
Dette er minus | Førersete | Førersete |
- | | Start/stopp |
Pris grunnmodell uten ekstrautstyr med motor og girkasse vi kjører ink mva. | kr. 435.062,- | kr. 408.344,- |
Fiat Talento lanserte sist høst endelig en skikkelig DCT (automatisert girkasse med dobbeltcluch). Fiat Talento deler plattform med Renault Trafic og Nissan NV300 slik at også disse bilene har nå den samme girkassen tilgjengelig. Renault som produserer bilene fikk en ansiktsløfting for et par år siden. Da kom også den nye toliters-motoren og det ble annonsert at det ville komme en ny dobbeltcluch-girkasse. Når girkassen sitter i Renault Trafic heter den EDC, mens hos Fiat og Nissan heter den DCT.
Nydelig automatkasse
Sist høst stiftet jeg bekjentskap med denne girkassen i en Nissan, og ble raskt glad i den. Nå har jeg fått anledningen til å kjøre den mot en manuell girkasse i to identiske Fiat Talento. Begge bilene var helt nye da vi hentet dem, og hver av bilene hadde kun ca. 20 mil på tripptelleren. Selv om det betyr at ingen av motorene er i nærheten av å være innkjørt, har de det samme utgangspunktet og bør dermed være godt sammenlignbare. Bilen med manuell girkasse har et NEDC oppgitt forbruk på 0,57 l/mil og for bilen med automatgirkasse er det samme tallet 0,59 l/mil. Det skal vel ikke rakettforskning til for å skjønne at vi ikke klarer å matche disse tallene med helt nye motorer som er langt unna å være innkjørt.
Den automatiske giringen skjer tilnærmet sømløst og gir en myk og meget behagelig følelse under kjøring. Den fant godt riktige gir under stigningene på testrunden, men kunne vært noe bedre på å holde igjen under utforkjøringene.
Den manuelle girkassen er også god og presis i giringen og med et godt moment i den kraftige 170 hk-motoren gir det godt med fleksibilitet i stigningene. Bilen klarer seg godt ned mot 1200 o/min., selv om toppmomentet starter på 1500 o/min. En ting vi merket oss var at start/stopp funksjonen var litt sensitiv. Dersom bilen var i ferd med å stoppe motoren og vi slapp bremsepedalen for å kjøre videre, ble motoren slått helt av og det tok et par sekunder før den var i gang igjen slik at vi kunne fortsette.
God og praktisk
Inne i førerhuset finner vi en innbydende arbeidsplass. Her er det godt med oppbevaringsplasser, og oversiktlig og lettfattelig instrumentering. Informasjonen fører får i instrumentclusteret er forholdsvis moderat. Det er en liten skjerm hvor ulik informasjon om forbruk, rekkevidde etc. kan velges.
Som kontor fungerer bilen meget godt. Midtsetet kan slås ned og der finner du en skriveplate som kan løsnes og settes opp som klippbord. Det er plass til en pc i et separat rom og under setene er det god plass til oppbevaring. Det er flere rom som kan lukkes, og mange små og gode oppbevaringsplasser i førerhuset.
Skal vi klage på noe er det førersetet, etter et par timer i dette så trenger vi å røre på bena da sitteputen er noe hard. Vi savner også flere innstillingsmuligheter som eksempelvis sidestøtte eller lengdejustering av setet.
Sidespeilene gir god oversikt rundt bilen og i kombinasjon med ryggekamera er det enkelt å manøvrere bakover også. Ved utkjøring i vriene kryss finner du et hjelpemiddel i solskjermen på passasjersiden, slår du ned denne er det et vidvinkelspeil som bedrer sikten til høyre side.
Lasterom og nyttelast
Varerommet er praktisk innredet, det er godt med sikringsøyne 8 i gulvet, og 4 pluss 4 i to ulike høyder. I tillegg var testbilene utstyrt med hel kledning og led belysning som gir godt med lys i den mørke årstiden. Det er en tilleggsluke under passasjersetene som også kan forlenges under det ene setet og muliggjøre transport av eksempelvis lange rør på over fire meter.
Det skilte 20 kilo i veid egenvekt mellom bilene hvor den med automatgirkasse var tyngst. Vi kjørte begge bilene med den samme pallen som veide 640 kilo. Bilen med automatgir skulle på papiret bruke hårfint mer drivstoff enn bilen med manuell giring. Det viste seg også å stemme og vel tilbake gikk det på 0,24 liter mer i bilen med automatgirkasse. Vi endte opp med et forbruk på henholdsvis 0,70 og 0,71 l/mil. Dette er faktisk godt under de nye og strengere WLTP tallene som er 0,74 l/mil med manuell girkasse og 0,76 l/mil med automatgirkassen, ikke dårlig for motorer som ikke er i nærheten av å være innkjørt.
Vi hadde én km/t høyere gjennomsnittsfart med den manuelle girkassen, begge turene ble foretatt uten noen nevneverdige trafikkhindringer. Det var 8 plussgrader og oppholdsvær med tørre veibaner begge test-dager. Med andre ord er det lite drivstoff å spare på å kjøpe manuell girkasse, men i innkjøp er det noen kroner da prislisten viser at automatbilen er 6,5% dyrere enn den manuelle.