LUFTFJÆRING: Med et nytt luftfjæringssystem skal kjøreopplevelsen i Daily bli vesentlig forbedret.

Mer intelligent Iveco Daily

LANSERING: En ny oppgradering av Iveco Daily er lansert. Denne gangen er det mer bruk av kunstig intelligens, integrering av Google Alexa og et helt nytt luftfjæringssystem som er hovedpunktene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

AIR-PRO intelligent fjæring: Med det nye luftfjæringssystemet lover Iveco at Daily får en ny, unik, myk og komfortabel kjøring. AIR-PRO luftfjæringen skal kontinuerlig tilpasse seg kjøreforholdene. Styringsenheten AIR-PRO Continuous Damping Control-enheten (CDC = kontinuerlig demping) reagerer umiddelbart på ujevnheter i veien og kalkulerer hvert 10. millisekund det ideelle trykket i hver støtdemper for å gi best mulig dynamisk reaksjon. De små vibrasjonene er redusert med 25% og bidrar ytterligere til en komfortabel kjøreopplevelse.

INNSTILLING: Med det nye dreiehjulet kan føreren velge innstillinger på luftfjæringen.

Det intelligente AIR-PRO systemet tilpasser seg også til sjåførens behov og gjør det mulig å kontrollere hvordan fjæringen reagerer. Man kan velge å prioritere komfort med en myk innstilling, velge last for å optimere håndtering og krengning ved full belastning eller la systemet tilpasse seg selv ved hjelp av auto-innstillingen. AIR-PRO fjæringen tilpasser seg til kjøretøyets belastning, reduserer krengningen i kurvene med 30%, samt øker sjåførens sikkerhet og beskytter lasten.

Fjæringen bidrar også til enklere lasting og lossing ved å tilpasse rammehøyden på kjøretøyet. Dette skjer på under 10 sekunder. Ved bruk av en minnefunksjon lagres hyppig brukte lastehøyder for å enkelt tilpasse høyden. Systemet styres via en vribar bryter på dashbordet og intuitiv TFT-grafikk.

Alexa

SOM HJEMME: Med Alexa kan føreren snakke med, og spørre Alexa om blant annet bilens tilstand.

Ved hjelp av Amazon Alexa får sjåføren muligheter til å snakke med bilen. Det nye systemet IVECO Driver Pal er en digital stemmestyrt assistent med Alexa-teknologi. Dette gjørat sjåføren kan ha med seg sitt digitale liv om bord i førerhuset. Ved hjelp av stemmen kan man kommunisere både med kjøretøyet og sjåførsamfunnet, samt få tilgang til IVECOs oppkoblede tjenester.

I tillegg til de vanlige Alexa-funksjonene, har IVECO Driver Pal den eksklusive MYIVECO-funksjonen utviklet sammen med Amazon Web Services, dette gjør det mulig for sjåføren å kontrollere "helsestatusen" til kjøretøyet, administrere navigasjonssystemet, om nødvendig bestille veihjelp, samt få kjøretips for å spare drivstoff og reise trygt.

IVECO Driver Pal utvider funksjonalitetene med oppkoblingen og gir enkel tilgang til IVECO ON tjenestene. Dette er ulike tjenester som er utviklet for å støtte kundenes virksomheter proaktivt og effektivt.

MYCOMMUNITY er et nytt samfunn, litt etter prinsipp av CB-radioen. Her settes sjåføren i forbindelse med andre sjåfører, i et egendefinert område. Sjåførene kan utveksle råd, eller be om hjelp for å unngå stans og forsinkelser som eksempelvis skyldes ting som trafikksituasjonen eller veiarbeid. Systemet benytter Alexas innebygde automatiske oversetting, noe som fjerner eventuelle språkbarrierer.

Ny girkasse

Daily har fått en ny 6-trinns manuell girkasse som skal gi en bedre girskift opplevelse og presisjon. Det er særlig i urban transport, hvor man får bedre komfort ved lange dager bak rattet. Girkassen skal også bidra til lavere totalkostnader (TCO). Biler utstyrt med 2,3-liters motoren, får nå samme clutch som den større 3,0-liters motoren. Dette skal forbedre robustheten og øke holdbarheten med inntil 18%. Girkassen har fått utvidet vedlikeholds-intervallet til 350.000 km. Dette bidrar til inntil 4% reduksjon i vedlikeholds- og reparasjonskostnadene.

Seteoppgradering

STØTTE: Det nye førersetet med «minneskum» skal gi føreren vesentlig bedre støtte og mindre påkjenning under kjøringen.

Daily har alltid hatt et utvalg ulike seter å velge mellom, og mange av setene har undertegnede funnet meget gode. Nå kan det virke som om de beste setene skal bli enda bedre med såkalt «memory foam».

Dette er en form for skum som former seg etter kroppen og reduserer trykkpunktene mot kroppen med inntil 30%. Det at skummet tilpasser seg sjåføren, gir vesentlig bedre komfort og skal beskytte mot ryggsmerter.

Den midtre delen av sitteputen, ryggstøtten og nakkestøtten har fått det nye «minneskummet». Sideseksjonene er blitt tykkere for å forbedre sidestøtte, sikkerhet og kjøreopplevelse. Sitteputen er også 20 mm lengre og frontputen i likhet med sidestøtten blitt 15 mm tykkere, noe som gir bedre støtte under lårene.

Setejusteringen er endret for å forenkle inn- og utsteget av kjøretøyet, noe som er viktig for distribusjonskjøring med hyppige stopp.

Reduserer forbruket

2,3-liters motoren F1A har effekter fra 116 til 156 hk (tilgjengelig i både lett og heavyduty homologering), mens 3,0-liters F1C-motoren leveres fra 160 til 207 hk.

2,3-liters F1A-motoren har nå inntil 6% lavere drivstofforbruk i henhold til WLTP-syklusen sammenlignet med foregående modell. Den nye manuelle girkassen har gjort det mulig med en dreiemomentsøkning på inntil 15%. Dette forbedrer Dailys ytelse og øker allsidigheten for påbygg som krever kraftuttak.

Daily tilfredsstiller utslippsstandardene Euro 6-DFinal og Euro VI-E, som er bedre enn gjeldende bestemmelser. For å klare dette har bilen blant annet et redesignet dobbelt SCR etterbehandlingssystem.

Powered by Labrador CMS