Med oppgraderte motorer skal Sprinter-familien få lavere forbruk og mindre støy og vibrasjoner.
Foto: Daimler AG
Motoroppgradering på Sprinter
På tampen av fjoråret fikk varebilene og chassisvariantene med bakhjulsdrift OM 654 motoren, nå får resten av Sprinter-familien denne oppgraderingen.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Mer komfort og lavere drivstofforbruk lover Mercedes at OM 654-motoren skal by på. Enten på byggeplassen, for transport eller som basiskjøretøy for bobiler, både på og utenfor veien, med bakhjul, forhjul eller firehjulsdrift.
OM 654-motorgenerasjonen, som er i samsvar med Euro VI-E- og Euro 6d-utslippsnormene, skal gi ytterligere forbedrede støy- og vibrasjonsegenskaper, noe som gjør at det blir behageligere å oppholde seg i Sprinter-hytta.
Kombinasjonen av aluminiumsblokk og stålstempler, trinnvis forbrenning og NANOSLIDE®-belagt sylindervegg som reduserer friksjonen i motoren, i tillegg til den dynamiske eksosgass resirkulasjonen (EGR) og etterbehandlingen av avgassene i motoren, har muliggjort lavere forbruk og dermed lave utslipp. På grunn av posisjonen nær motoren skjer etterbehandlingen av eksosgassene med lite varmetap og under optimale forhold.
Til Sprinter leveres OM654-motoren i fire varianter: 84 kW (114 hk), 110 kW (150 hk), 125 kW (170 hk) og 140 kW (190 hk). I tillegg leveres 2,0-liters motoren nå også med 9G-TRONIC automatgir for bakhjulsdrevne Sprinter mot 7G-TRONIC tidligere. Den 6-trinns manuelle girkassen forblir uendret.
Salgsstart for de oppgraderte bilene skjer til høsten, og da vil også ytterligere detaljer om OM654 i Sprinter bli tilgjengelige heter det i meldingen fra Daimler.