NY LOV: Statens vegvesen får muligheter til å ilegge gebyr for visse overtredelser av yrkestransportregelverket.
Terje Pedersen
Nå kan Statens vegvesen ilegge kabotasjebøter
Endringen skjer med virkning fra 1. mars.
Fra denne datoen kan Statens vegvesen, i tillegg til
politiet selvsagt, ilegge gebyr for visse overtredelser av
yrkestransportregelverket.
Frem til nå har Statens vegvesen håndhevet brudd på konkrete
regler om blant annet godstransportkabotasje, ved å anmelde forholdet til
politiet.
- Etter 1. mars kan vi ilegge overtredelsesgebyr på stedet,
noe som gjør at kontrollarbeidet vårt blir mer effektivt, sier Stine Yttervoll
Lepsøy i Statens vegvesen.
Gebyr for å ikke ha førerattest og transportløyve
Samferdselsdepartementet innfører overtredelsesgebyr for å
ikke ha med seg førerattest og løyve under transporten. I de tilfellene der
transportforetaket ikke har løyvedokument eller førerattest, kan vi gi gebyr på
60.000 kr.
Det skal ikke lønne seg å bryte reglene
Både regjeringen og Stortinget vil at Statens vegvesen og
politiet i større grad skal gi gebyr når yrkestransportregelverket brytes.
Dette er for å bidra til at flere følger reglene.
- Selv om det nå åpnes for at vi og politiet kan bruke mer
gebyr, erstatter ikke det anmeldelse, etterforskning og eventuell bot for de
mest alvorlige bruddene. De mest graverende tilfellene eller gjentagende brudd,
skal fortsatt anmeldes, sier Stine Yttervoll Lepsøy.
Nye gebyrsatser for overlast
Gebyrsatsene for overlast på kjøretøy endres fra 1.mars.
Dette gjelder for aksel, boggi, trippelboggilast og for totalvekt. Satsene her
Nye rammer for persontransportkabotasje
Fra 1. januar 2024 kan utenlandske busselskap kun utføre
persontransport på norske veier i perioder på maksimalt 20 dager
sammenhengende, og maksimalt 30 dager totalt per kalenderår.
Vi regner oppstart av kabotasjeperioden fra den dagen
transportøren starter på den første kabotasjeturen i Norge. Perioden avsluttes
når bussen som benyttes er ute av landet.
– Rammene som nå er satt er i tråd med regjeringens
handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren og er med på å sikre like
konkurransevilkår og hindre sosial dumping, avslutter Stine Yttervoll Lepsøy.